Red de film met betere scenario's

De Nederlandse filmindustrie zit in het slop, stelt Doreen Boonekamp, directeur van het Filmfonds (Kunst, 12 januari). En ze heeft gelijk dat ze de alarmbel voor de Nederlandse filmindustrie luidt. Maar alleen meer geld vanuit de bekende subsidiepotten van de overheid zal niet helpen want het zal alleen maar leiden tot nog meer van hetzelfde: televisiesoap, maar dan vermomd als speelfilm.


Het probleem van de Nederlandse speelfilm is niet zozeer het gebrek aan geld als wel het gebrek aan kunde wat betreft het scenario. Desalniettemin prijzen we elkaar de hemel in, maar voorbij Roosendaal hoort niemand dit.


De Nederlandse filmindustrie heeft behoefte aan meer marktwerking, zodat speelfilms weer beoordeeld worden op hun 'box office' potentieel (dit is niet hetzelfde als plat vermaak voor de massa). Speelfilms die een kritisch en internationaal georiënteerd publiek aanspreken en niet alleen het Nederlandse 'doorsnee' publiek of het 'festival publiek' dat films op heel andere gronden beoordeelt. Dat betekent intelligente verhalen vertellen die gelaagd in elkaar zitten in plaats van makkelijk meeliften op bewezen bestsellers, opdat onze zuider-, ooster- en noorderburen ook mee kunnen genieten van de Nederlandse speelfilm.


Maar daar heb je kennis en een kritisch klimaat voor nodig. Het besef dat films maken vooral een ambacht is waar veel talent op alle niveaus voor nodig is. In Nederland met zijn 'schilderstraditie' gaat de meeste aandacht uit naar beeld, de Nederlandse cameramannen en -vrouwen worden terecht internationaal bewonderd en gewaardeerd.


Maar de meeste Nederlandse films staan enkel bol van sfeer, emoties en mooie beelden, meestal gevoed door een grote documentaire traditie. Het schort aan kennis van het ambacht van het scenarioschrijven. De traditie van het vertellen van een verhaal en de karakterontwikkeling van personages. De scenario-opleidingen richten zich op de speelfilm als individuele uiting van de scenarist in plaats van training te geven in de dramatische wetten van opbouw en structuur. De filmopleiders schieten hier schromelijk tekort.


Als we hier niet iets aan gaan doen, wordt het nooit wat met de Nederlandse film, hoeveel geld je er ook naar toe draagt.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden