Recordverkoop van biologische producten in supermarkten

Amsterdam - De verkoop van biologische producten in de supermarkten loopt steeds beter. In 2008 steeg de omzet nog met 10 procent, vorig jaar met 12 procent en dit jaar bedraagt de groei over de eerste drie kwartalen al 20 procent, een record.


Grote concerns werpen zich steeds nadrukkelijker op de ecomarkt. Zo groeide de omzet in biologische zuivel via de supermarkt sterk, doordat FrieslandCampina zijn Boerenland-merk begin dit jaar grotendeels biologisch maakte. Bovendien kwam, als nasleep van de fusie van Friesland en Campina, het Deense merk Arla de markt op met biologische producten.


Het gaat bij de ecoproducten allang niet meer alleen om wortelen en uien. Juist de verkoop van luxere producten groeide snel; de afzet van biologische koffie, thee en chocolade steeg met 40 procent.


Volgens Uli Schnier, voorzitter van de Task Force Marktontwikkeling Biologische Landbouw, die de cijfers bekendmaakte, kochten aanvankelijk vooral 'wereldverbeteraars' biologische producten. 'Maar er is een duidelijke verschuiving te zien. Er is nu een andere kopersgroep. Dat is een groep die wordt aangesproken door aspecten als gezondheid en smaak.'


Deze consumenten, zegt Schnier, zijn op zoek naar 'authentieke producten, en milieuvriendelijke producten passen daarin'. Nog steeds neemt biologisch maar een klein deel van de supermarktomzet voor zijn rekening: rond de 1,5 procent. Maar, zegt Schnier: 'Dat is een vertekend beeld. Veel productcategorieën zijn niet relevant voor biologisch. Er is bijvoorbeeld geen biologische cola.'


Er is bovendien nog veel ruimte voor groei. De supermarkten halen 40 procent van hun omzet uit droge kruidenierswaren, biologische producten slechts 20 procent. 'Je ziet nu dat de grote fabrikanten ook op deze markt komen met ecovarianten van A-merken.'


De totale markt voor biologische producten groeit lang niet zo spectaculair als die in de supermarkten. Sinds 2005 groeit de ecomarkt rond de 12 procent per jaar. Daarbij is meegeteld de omzet in biologische winkels, via markten en in de horeca. In 2001 werd er voor 343 miljoen euro verkocht, vorig jaar voor 646 miljoen en dit jaar, voorspelt Schnier, wordt ruim boven de 700 miljoen euro afgezet.


Daarmee behoort Nederland nog altijd tot de middenmoot wat betreft de consumptie van biologische producten. In landen als Oostenrijk, Zwitserland en Denemarken is 4 tot 6 procent van de levensmiddelen biologisch. In Nederland is ongeveer 1,5 procent biologisch. In landen als Frankrijk, Italië en de Verenigde Staten ligt dit percentage beduidend lager.


Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden