Recordschenking voor 'Mysterieën'

Zondag première van nieuw werk van Louis Andriessen voor Concertgebouworkest.

AMSTERDAM - Mysteriën luidt de titel van Louis Andriessens nieuwste compositie, en in mysteriën blijft de oorsprong van het stuk gehuld. Op 3 november brengt het Concertgebouworkest de compositie in première. Het kersverse muziekstuk is een verjaardagscadeau voor het orkest, geschonken door het Concertgebouw. Het 'gebouw' kon de compositie bestellen bij Andriessen dankzij een anonieme donateur, een mecenas van de oude stempel.


Zelfs de componist weet niet wie de mysterieuze begunstiger is, getuige de opdracht die hij schreef in de partituur. Die is gericht aan een verder naamloze 'gulle gever'. In een tijd dat de overheid zich schielijk terugtrekt als subsidieverstrekker is het aloude mecenaat belangrijker dan ooit, zegt Concertgebouwdirecteur Simon Reinink. 'Dankzij onze particuliere schenkers is niet alleen de continuïteit van het Concertgebouw verzekerd, maar kunnen we ook compositieopdrachten verstrekken en zien mooie nieuwe werken het licht.' Via een Fonds op Naam doneerde de mecenas een kleine half miljoen euro aan het Concertgebouw Fonds over een periode van tien jaar. De donatie is specifiek bestemd voor nieuwe composities - voor dit doel een recordbedrag.


De in 2000 opgerichte Stichting Het Concertgebouw Fonds bracht vorig jaar 11,5 miljoen euro bij elkaar voor zowel onderhoud en restauratie als voor muziekeducatie in het gebouw. Via Fondsen op Naam kunnen donateurs de besteding van hun gift aan het Concertgebouw Fonds richting geven. Draagt het ene Fonds op Naam bij aan renovatie, een ander doneert aan kindermuziekprojecten, zoals het Freek en Hella de Jonge Fonds. Samen met andere particulieren betaalt het echtpaar mee aan het bezoek van jaarlijks 40 duizend kinderen die komen kennismaken met muziek.


'De schenkingen variëren van 20 euro tot twee miljoen', zegt Jolien Schuerveld Schrijver, directeur van het Concertgebouw Fonds. 'Het is een mooie traditie dat het Concertgebouw kan blijven bestaan dankzij donaties. Het gebouw was eind 19de eeuw een groot cadeau aan de gemeenschap van een aantal doortastende particulieren. Nog altijd is het een private instelling die voor 95 procent door particulieren wordt gefinancierd.' Het geld komt hoofdzakelijk binnen via directe donaties. 'We hebben tot nu toe één legaat ontvangen, maar we willen deze mogelijkheid verder uitbreiden.'


Alle donateurs, ook de kleinere, krijgen privileges, zoals concertkaarten, een blik achter de schermen of kennismaking met musici. Onder de grotere begunstigers bevinden zich volgens het jaarverslag 2012 uiteenlopende personen als Charlene de Carvalho-Heineken, Alexander Rinnooy Kan en couturier Mart Visser. De hoogte van hun donatie bepaalt in welke 'geefkring' ze worden opgenomen en welke muzikale gunsten ze daarmee verkrijgen. Schuerveld Schrijver: 'Veel leden zijn erg betrokken bij het instituut en bij elkaar. Ze vinden het leuk elkaar te ontmoeten rondom een concert.'


De anonieme mecenas die de opdracht aan Andriessen mogelijk maakte, hecht zelf nauwelijks aan zijn muzikale privileges. Reinink: 'Hij wees eens een uitnodiging af voor een bijzonder concert. Wat bleek? Hij had al kaartjes gekocht. Gewoon, aan de kassa.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden