Recordjaar voor haven Rotterdam

In 2012 passeerde 442 miljoen ton goederen de Rotterdamse haven. Nooit eerder was dat zo veel. De groei was vooral te danken aan de overslag van meer olie en olieproducten.

AMSTERDAM - De krimp van de economie gaat voorbij aan de haven van Rotterdam, die aan 86 duizend mensen werk biedt. De overslag nam dit jaar met 1,7 procent toe tot een record van 442 miljoen ton.


'Je ziet dat Rotterdam steeds meer een draaipunt wordt voor de wereldhandel. Dat helpt de haven om te blijven groeien, want de wereldhandel ontwikkelt zich doorgaans sneller dan de Nederlandse en de Europese economie', zei president-directeur van de Rotterdamse haven Hans Smits vrijdag bij de presentatie van de cijfers.


Omdat er grote prijsverschillen zijn, loont het bijvoorbeeld om Russische stookolie via de Rotterdamse haven naar Azië te verschepen. De groei is vooral te danken aan de toename van de overslag van olie en olieproducten. De overslag van containers nam in 2012 licht toe, vooral dankzij de toegenomen export.


De haven van Antwerpen, de belangrijkste concurrent van Rotterdam in Europa, zag de overslag juist met 2 procent dalen, tot 183,8 miljoen ton. In de toptien van grootste havens in de wereld wordt Rotterdam omringd door Chinese collega's. In 2011 stond Rotterdam op de vierde plek.


Ook in Rotterdam was er in sommige sectoren sprake van een daling. Omdat er in Europa minder staal werd geproduceerd, is er minder erts vervoerd. Een daling was er ook bij de agrarische massagoederen, zoals granen, zaden en grondstoffen voor veevoer. Dat had vooral te maken met slechte oogsten buiten Europa. Die leidden tot hoge prijzen en minder import van dit soort goederen.


Smits benadrukt dat de groei in 2012 beperkt is gebleven: 'De positieve overslagcijfers van dit jaar nemen niet weg dat bij veel bedrijven de winstmarges onder druk staan, men soms rode cijfers schrijft of personeel wordt ontslagen.'


Havenbedrijf Rotterdam verwacht voor volgend jaar een groei van 2 procent. Het bedrijf denkt dat in de jaren daarna de overslag nog iets sneller zal groeien.


Volgens Smits blijft de werkgelegenheid de komende tijd constant. Op lange termijn verwacht hij meer banen, hoewel er ook banen zullen verdwijnen door meer hoogwaardige technologieën.


Een smet op het blazoen van de haven is de sluiting van het tankopslagbedrijf Odfjell als gevolg van de gebrekkige veiligheidssituatie. Smits wil van de affaire-Odfjell vooral de voordelen zien. 'Het glas is eerder halfvol dan halfleeg. Bedrijven zijn hierdoor meer bewust bezig met de veiligheidscultuur. Tegelijkertijd zijn overheidsinstanties strenger gaan inspecteren. Per saldo wordt de veiligheids- situatie daar beter van.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden