Recordaantal schepen naar sloopstranden Azië

Vanwege de economische crisis hebben Europese reders afgelopen jaar een recordaantal schepen laten slopen op stranden in Zuid-Azië. In 2012 vonden 365 schepen hun weg naar de sloopkusten van India, Pakistan en Bangladesh; in 2011 waren dit er nog 210.

Redactie

'Het gaat slecht op de markt, maar reders moeten wel gewoon onderhoudskosten betalen. Het verdienpotentieel van schepen is laag. Hierdoor kiezen veel reders ervoor hun schepen eerder af te danken', verklaart bestuurslid Merijn Hougee. Vooral Griekse reders brachten afgelopen jaar veel schepen naar de sloop.

Nederlandse reders varen over het algemeen met een redelijk jonge vloot. Onze schepen worden eerst doorverkocht aan buitenlandse reders, voordat ze naar de sloop gaan. Nederland was afgelopen jaar niettemin verantwoordelijk voor vijf strandwrakken. Seatrade Holding uit Groningen dankte drie oude koelschepen af, die dienden voor het vervoeren van levensmiddelen zoals fruit en vis. Koninklijke Boskalis Westminster verkocht begin 2012 twee schepen aan slopers in Azië, maar heeft later in het jaar beloofd dat het bedrijf in de toekomst geen schepen meer op de stranden zal laten slopen.

Het Shipbreaking Platform probeert rederijen ervan bewust te maken dat de sloop in Azië erg milieuonvriendelijk gebeurt, onder onveilige en extreem zware werkomstandigheden waarbij zelfs geregeld doden vallen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden