Recordaantal ongevallen Tweede Coentunnel

Ook na verkeerstechnische aanpassingen door Rijkswaterstaat, waaronder snelheidsbeperking, blijven de nieuwe Tweede Coentunnel en de daarop aansluitende wegen het decor van aanrijdingen. Volgens cijfers van de Verkeers Informatie Dienst (VID) is het aantal ongelukken sinds de opening op 13 mei tot 97 opgelopen.

De Tweede Coentunnel bij aanleg. Beeld anp

Nergens op de Nederlandse snelwegen doen zich, over een vergelijkbare afstand, zo veel ongelukken voor als in en rond de nieuwe tunnel die juist de doorstroming aan de westkant van Amsterdam moest bevorderen. 'Let wel: 97 is inclusief het Coenplein, je kunt de tunnel niet van alles de schuld geven', zegt een woordvoerder van de VID.

Niettemin: de laatste twee werkdagen van vorige week was het in de tunnel weer raak. Op donderdag knalde een automobilist in de tunnelbuis richting Den Haag op een motorrijder en kwam het verkeer vast te staan, vrijdag raakten vier auto's betrokken bij een ongeval in diezelfde buis.

Analyse
Rijkswaterstaat verwacht deze week met de uitkomsten van een analyse te kunnen komen over het grote aantal ongevallen, vooral in de rijrichting van noord naar zuid. De verkeersbewegingen in en rond de Tweede Coentunnel zijn de afgelopen weken intensief gemonitord.

Ongeacht de bevindingen staat nu al vast dat twee verkeersaanpassingen, ingevoerd vanwege het grote aantal ongevallen, 'voorlopig' nog van kracht blijven. Het gaat om het terugbrengen van de maximumsnelheid, ruim voor het binnenrijden van de tunnel, tot 90 kilometer per uur en de afsluiting van één rijstrook van de A8, ten noorden van de tunnel.

Eerder werd de tunnel al een aantal nachten achtereen uren afgesloten. Niet alleen voor onderhoudswerkzaamheden, ook voor het controleren van tunnelsystemen. De veiligheidseisen aan het rijden door tunnels zijn door Brussel verscherpt.

Maar bij de Tweede Coentunnel zijn geen problemen met veiligheidssystemen gemeld. De ongevallen lijken het gevolg van een combinatie van infrastructurele problemen en het rijgedrag van gebruikers. Nadat de VID halverwege vorige maand aan de bel trok, sprak Rijkswaterstaat nog sussend van 'een gewenningsperiode'.

Discours
De problemen bij de Tweede Coentunnel (de eerste, van 1966, wordt opgeknapt en heropent volgend jaar) leidden tot een soort nationaal discours onder gebruikers, zegt een woordvoerder van de VID. 'We hadden al 16 miljoen bondscoaches, nu hebben we er in één klap miljoenen en miljoenen verkeerskundigen bij.' De tunnel is te donker of te licht, te smal of te hoog, te steil of te krom, alles komt voorbij.

De meeste klachten betreffen de smalte van de tunnelbuis met twee rijstroken (richting Amsterdam, Den Haag) en de rode lichtjes aan de wanden van de tunnel (die voor remlichten kunnen worden aangezien). Verkeerskundige Karel Brookhuis, gespecialiseerd in gedrag van verkeersdeelnemers, zegt dat het wel vaker is voorgekomen dat de openstelling van een nieuwe tunnel tot een reeks ongevallen leidde.'Bijvoorbeeld bij de Schipholtunnel. Vaak is meer of betere verlichting de remedie.'

Brookhuis beklemtoont dat hij de situatie bij de Tweede Coentunnel niet kent. Volgens hem leidt de openstelling van een nieuwe tunnel in het begin tot 'disharmonie' bij het autoverkeer. 'Uit onderzoek weten we dat rond 10 procent van de automobilisten tot vermijdingsgedrag besluit. Die rijden een andere route. Dat is geen scherpe scheidslijn. Ga er maar van uit dat een even groot percentage 'toch maar' door zo'n tunnel gaat. Dat zijn vaak mensen bij wie de voet snel op de rem landt.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden