Nieuws

Recordaantal boetes voor negeren rode kruizen op de snelweg: vorig jaar 46 weginspecteurs aangereden

Het aantal boetes voor het negeren van rode kruizen op de snelweg is opnieuw toegenomen. Vorig jaar deelde Rijkswaterstaat 5.824 boetes uit, een record, ondanks pogingen om aandacht te vragen het probleem.

Niels Waarlo
Rode kruizen boven de A12, die vorig jaar oktober was afgesloten. Het aantal boetes voor het negeren van rode kruizen op de snelweg is opnieuw toegenomen. Beeld ANP
Rode kruizen boven de A12, die vorig jaar oktober was afgesloten. Het aantal boetes voor het negeren van rode kruizen op de snelweg is opnieuw toegenomen.Beeld ANP

Op rijbanen waar een rood kruis boven staat, kunnen bijvoorbeeld hulpverleners aan het werk zijn na een ongeluk, of er vinden werkzaamheden plaats. Vorig jaar werden weginspecteurs van Rijkswaterstaat 46 keer aangereden, onder meer omdat bestuurders een rood kruis negeerden, 13 keer met letsel bij de inspecteur als gevolg.

Om deze reden vraagt Rijkswaterstaat sinds een aantal jaren aandacht voor het negeren van rode kruizen. Zo lanceerde de organisatie eind 2019 de campagne nietvoorniX, om weggebruikers van het belang van de kruisen te doordringen.

Toch is het aantal boetes de afgelopen jaren alleen maar verder toegenomen. In 2019 ging het om meer dan 3.100 boetes, in 2020 waren dit er ruim 4.900 en vorig jaar dus meer dan 5.800. Ook in het totaalaantal aanrijdingen van weginspecteurs is geen afname te bespeuren: dat ging van 38 in 2019 naar 46 vorig jaar.

Wat de toename in boetes verklaart, kan een woordvoerder van Rijkswaterstaat niet met zekerheid zeggen. In 2019 kregen meer weginspecteurs de bevoegdheid om boetes uit te delen, sindsdien is de handhaving niet meer aangescherpt, zegt ze.

Waarschijnlijk speelt mee dat er meer werkzaamheden werden uitgevoerd tijdens de pandemie omdat dit makkelijker was vanwege de relatieve rust op de weg, volgens de woordvoerder. Hierdoor stonden er meer kruizen aan.

Het probleem van automobilisten die rode kruizen negeren, is volgens haar verre van nieuw. ‘Er zijn mensen overleden en zwaargewond geraakt, van ons en van aannemers’, zegt ze. ‘Onze mensen waren er op gegeven moment helemaal klaar mee. Toen zijn we het probleem beter gaan monitoren, sindsdien is de aandacht enorm toegenomen.’

Boetes te water

Ook op het water waren inspecteurs van Rijkswaterstaat vorig jaar opvallend druk met het uitdelen van boetes. De mobiele verkeersleiders deelden 507 boetes uit, veel meer dan in de jaren ervoor. Zo deelde Rijkswaterstaat in 2020 maar 137 boetes uit.

Het aantal deelnemers op het water is ‘explosief gestegen’, duidt de woordvoerder. Mensen gingen vaker op vakantie in eigen land of schaften een boot aan. ‘Daarmee is ook het aantal onwetende mensen op het water toegenomen. Die varen niet stuurboord, of ze dragen geen dodemanskoord (waardoor de motor afslaat als de bestuurder in het water valt, red.).’

Door de vele gevaarlijke situaties werden de verkeersleiders ook alerter, denkt ze. ‘Afgelopen zomer zijn er weekenden geweest dat we wat meer zijn gaan rondvaren. We hebben ook vaker snellere boten ingezet, om de snelheidsduivels aan te kunnen spreken.’

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden