Reconstructie

Lighting is exciting. Dat is de lijfspreuk van Philips-topman Frank van der Vloed. Hij werkt al 25 jaar bij Philips, opklimmend van productmanager gloeilampen tot directeur van de lichtdivisie Benelux. 'De lampenindustrie is op z'n kop gezet.'


Wat vindt u van het gloeilampverbod?

'Een goede zaak. De gloeilamp was meer dan een eeuw lang een geweldig product, maar heeft zijn langste tijd gehad. Vergelijk het met de overgang van zwart-wittelevisie naar kleurentelevisie, of van de grammofoonplaat naar de compact disc. Philips wil altijd vooroplopen. Dat moet wel, anders word je een soort Kodak. (Bedrijf dat traag reageerde op de opmars van digitale fotografie, red.) Dan haalt de vooruitgang je bedrijf in en besta je niet meer.'


Heeft Philips ooit gepleit voor een verbod op zwart-wittelevisies? Of een verbod op grammofoonplaten?

'Nee. Consumenten kozen uit zichzelf voor de nieuwe technologie.'


Waarom lobbyde Philips dan wel actief voor een gloeilampverbod?

'Omdat bij de gloeilamp ook een milieuargument speelde: de stijgende energieconsumptie is een serieus en urgent maatschappelijk probleem. Mensen hebben de neiging om in de winkel alleen te letten op de laagste aanschafprijs en niet op hun elektriciteitsrekening. Daarom bleven ze gloeilampen kopen, zelfs al zijn die op de lange termijn duurder dan nieuwe energiezuinige lampen.'


Had Philips een financieel belang bij een gloeilampverbod?

'Dat is een complexe rekensom. De omzet van bijvoorbeeld ledlampen is weliswaar hoger, maar ze gaan ook langer mee, soms wel vijftig jaar. De vervangingsmarkt is totaal op z'n kop gezet.'


Gaan mensen zo'n ledlamp echt vijftig jaar laten hangen?

'Kijk, now we're talking. Een keuken en een badkamer gaan tientallen jaren mee, maar bij een verhuizing willen mensen toch een nieuwe. Daar geven ze duizenden euro's aan uit. En wat doen ze met het licht? Niks! Ze zien bij de verbouwing twee elektriciteitsdraadjes uit het plafond bungelen en denken: o ja, dat moet ook nog. Terwijl verlichting het meest sfeerbepalend is voor het huis. Ik denk dat er door alle recente lichtinnovaties een cultuuromslag zal komen. Mensen zullen vaker naar de meubelboulevard gaan voor compleet nieuwe lichtconcepten. De kleuren van je lampen mee laten veranderen met de sfeer van de muziek? Slanke lamparmaturen in de wildste vormen? Het kan allemaal. Toen ik twintig jaar geleden op feestjes zei dat ik in de lampenbusiness werkte, begonnen mensen nog net niet te gapen. Nu proef ik aan alles: lighting is exciting. Dus denk ik niet dat mensen een ledlamp vijftig jaar zullen laten hangen.'


Bij spaar- en ledlampen hebben mensen niet altijd positieve associaties. Ze zouden kil licht produceren.

'Ik zal eerlijk zijn: toen wij 25 jaar geleden begonnen met spaarlampen, maakten wij spaarlampen die leken op jampotjes, spaarlampen die flikkerden, spaarlampen die niet in de fitting pasten, spaarlampen die een kleur gaven waar je nog niet bij begraven zou willen worden. En ze waren nog duur ook: 39 gulden. Die reputatie is totaal achterhaald. We hebben nu zelfs een ledlamp die de laatste - zogenaamd niet te evenaren eigenschap - van de gloeilamp te pakken heeft. Als je hem dimt, verandert de kleur langzaam van koud naar warm licht. De klassieke lichtervaring van de gloeilamp, maar twintig keer goedkoper op je energierekening. Zelfs mijn vrouw, die zweerde bij de gloeilamp, is overstag.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden