RECLAME?

De NPS en Sint Bram van der Vlugt hebben een rechtszaak tegen KPN gewonnen. Het bedrijf moet borden en folders met een foto van de Sint uit de winkels halen....

S. Pinckaers, advocaat gepromoveerd op portretrecht: De vraag is niet of je Sinterklaas mag gebruiken voor commerciële doeleinden, maar of je déze Sinterklaas daarvoor mag gebruiken. KPN had gewoon een eigen Sinterklaas moeten nemen.'

Alwin de Rijke, sinds twee jaar hulp-Sinterklaas in Haarlem: 'Wat is dit nou voor onzin. Schei uit, hou op. Wie is die man nou helemaal? Bram van der Vlugt? Hij is toch niet de echte Sint! Die bestaat niet eens, nou ja, een paar eeuwen geleden misschien. Hij speelt een rolletje. En een beetje acteur weet dat hij niet de persoon is die hij speelt. Dan kan ik ook wel een proces aanspannen tegen KPN. Een eis van eh, zeg, vijftig gulden lijkt me wel genoeg.'

Uit de Volkskrant van woensdag 24 november: '(. . . ) een half miljoen wil de goedheilig man hebben van het telefoonbedrijf.'

Piet Römer, jarenlang de officiële hoofdpiet: 'Men zegt dat iedereen die het pak aantrekt, Sinterklaas is. Maar Bram van der Vlugt is een heel herkenbare Sinterklaas. Volgens mij heeft KPN bewust deze foto gebruikt. Ik vind dat boze opzet.'

Frans de Leeuw, leraar basisschool De Boomgaard in Breda: 'Sinterklaas is natuurlijk allang een reclame-artikel. Dan bedoel ik niet het spelletje dat wij op school en thuis met de kinderen spelen, maar op straat en in de winkels is de Sint alleen bedoeld om snoep en speelgoed te slijten.

De kinderen maakt het geen bal uit hoor. Die zijn al zo gewend dat al hun favorieten worden gebruikt en misbruikt in de reclame: kijk maar naar al die voetballers. Als kinderen in een KPN-winkel komen, zien ze gewoon een bekend gezicht op karton, het zal hun geloof echt niet aantasten. Voor hen blijft Sinterklaas een sprookje.

Maar Bram van der Vlugt heeft groot gelijk, natuurlijk. Ik zou mijn kop ook niet afgebeeld willen zien op een bord van twee meter. En voor mij is hij de enige echte Sinterklaas.'

Bert Jansen, voorzitter Sint-Nicolaasgenootschap: 'Ik moet een beetje in code praten, want ik heb hier koters rondlopen. Bram van der Vlugt is heel secuur in zijn rol en wil niks aan het toeval overlaten. Ik geef hem gelijk dat hij deze zaak is begonnen. Commercie is onvermijdelijk maar het moet wel binnen de perken blijven.'

Ingrid Peskens, begon vorig jaar een campagne tegen winkels die maanden van tevoren al sinterklaas-artikelen verkochten: 'De situatie is stukken beter dan vorig jaar. Toen werd je in september al overvallen met reclame voor sinterklaas-artikelen. Nu is Albert Heijn haar acties pas twee weken van tevoren begonnen, zoals ze hadden beloofd.'

J. Dousi, lid commissie Stoet van Initiatief Comité Amsterdam, die de jaarlijkse intocht van Sint en Piet in Amsterdam organiseert: 'Vroeger was dit een soort herenclub zoals de Rotary, die een redelijk aandeel in het maatschappelijk leven van Amsterdam had. Dat suddert een beetje voort. Het zijn nog steeds notabele heren, maar nu organiseren we voornamelijk de intocht van de Sint, alleen: zeg dat niet te hard.'

A. Zee, voormalig commissaris van bureau Warmoesstraat en Sinterklaas van de intocht in Amsterdam: 'Ik Sinterklaas? Ik hoop dat u dat geheim kunt bewaren, want dat zijn geen zaken waarmee je lichtzinnig moet omspringen. Maar ja, de intocht was buitengewoon succesvol. Het was mooi weer en de kinderen vroegen me van alles over mijn ervaringen in Amsterdam.

Als ze een foto van mij zouden gebruiken, zou ik ook zo reageren. Sinterklaas is een feest, maar er zit toch altijd een zakelijke kant aan.'

E. Moeksis, woordvoerder van KPN: 'Bovenal vinden we het heel jammer dat het tot een rechtszaak is gekomen. Sinterklaas is een feest. We hadden het liever op een feestelijke manier afgehandeld met een schikking van 50 duizend gulden voor een goed doel voor kinderen.

Wij hebben betoogd dat het portretrecht er is om mensen te beschermen tegen ongewenste afbeeldingen. Nu is gebleken dat het zich heeft uitgebreid tot vermommingen.'

A. Schuitemaker, woordvoerder NPS: 'Ons doel is bereikt, namelijk dat KPN de actie binnen 24 uur beëindigt. Het was ons niet om het geld te doen. Wij vinden het belangrijk dat de Sint niet wordt geassocieerd met een commercieel doel.

Of kinderen ook de ene Sint van de andere kunnen onderscheiden? Dat hebben we niet onderzocht.'

Uit Voetbal International: 'Tijdens het sinterklaasfeestje van Roda JC kijken de oudere spelers vreemd op als de goedheilig man hun achtergrond tot in detail kent. Pas bij de borrel na afloop blijkt dat Jan Reker, oud-trainer van Roda, voor Sinterklaas speelde.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden