Reclame

In de jaren tachtig, het tijdperk van de yup, bleek reclame ineens niet meer als iets verwerpelijks, maar als iets begerenswaardigs te worden beschouwd....

In 1996 zag trendwatcher Faith Popcorn het verzet tegen reclame weer groeien en introduceerde ze het begrip 'strijdbare consument': 'We zijn het zat ons te laten inpakken door advertenties of reclamespots vol valse beloften', schreef ze in Clicking. 'Als we weer zo'n sticker zien met Nieuw of Nu verbeterd blijven we sceptisch.' De realiteit is veel erger: consumenten zijn zo aan reclame gewend geraakt, dat ze het niet meer als zodanig herkennen.

Het reclamemonster is in vermomming het nieuwe millennium binnengetreden. Het ziet eruit als een praatprogramma op televisie, een tijd schrift in de winkel of als een popconcert, en infiltreert op alle denkbare manieren in het dagelijks leven. We worden genaaid, en we hebben niets in de gaten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden