Reclameverkoop stijgt flink door nieuwe sectoren

Reclame voor de telecomsector en internetbedrijven heeft het afgelopen jaar de advertentieverkoop omhooggestuwd. De verkopers van tv-commercials melden een netto-groei van 20 procent ten opzichte van 1999....

Dit blijkt uit een telefonische rondgang langs een aantal van de grotere reclameverkopers in Nederland. Ze hebben de orders voor het eerste halfjaar van 2000 grotendeels binnen en kunnen op basis daarvan de verkoop voor de rest van het jaar schatten.

'Het is feest', zegt directeur C. Vis van de STER, die ongeveer eenderde van de tv-reclamemarkt in handen heeft. Hij signaleert in dit verband dat niet alleen internetbedrijven en -providers zichzelf op radio en televisie moeten presenteren, maar ook bestaande bedrijven hun website moeten aanprijzen.

Op basis van de al geboekte orders meldt de STER voor de eerste vijf maanden van dit jaar al een groei van 21 procent. Komende maand stijgen de verkopen zelfs nog 30 procent ten opzichte van mei vorig jaar. De extra orders voor het EK 2000 zitten daar nog niet bij.

Vis maakt zich voorlopig geen zorgen over de populariteit van internet. 'Ik citeer graag mijn Amerikaanse collega's: It's a great time to be in a dying industry.'

Reclameverkoper IP (voor de zenders RTL 4, RTL 5, Veronica) en SBS Nederland (voor SBS 6 en Net 5) bevestigen het beeld. IP hoopte 5 à 10 procent te groeien, maar gaat nu uit van 18 à 20 procent voor de hele markt. Het bedrijf noemt de bedrijven KPN, Libertel, Dutchtone, Telfort en Ben als belangrijke impuls. Een woordvoerder noemt ook de zogenoemde dotcom-nieuwkomers, al zijn die volgens haar moeilijk te onderscheiden van conventionele bedrijven die ook het web op gaan. 'Als je alleen naar providers kijkt, is er een stijging van 1 naar 3,5 procent van de totale omzet.' IP verkocht in 1999 voor 647 miljoen gulden aan tv-spots.

SBS Nederland presteert naar eigen zeggen boven het gemiddelde: 25 tot 30 procent groei. 'We zitten echt helemaal vol', meldt bestuurder F. Eijken. Volgens hem 'spuit de markt omhoog' vanwege onder meer de hoogconjunctuur, en een hele categorie nieuwe klanten. 'Vooral internetbedrijven komen niet ver zonder de massamedia', stelt Eijken. ' Eén adverteerder heeft al geklaagd dat zijn website meteen inzakt als hij niet meer op tv is.'

Uitgever PCM (onder meer de Volkskrant, NRC Handelsblad) haalt zijn belangrijkste advertentiegroei uit de telecomsector. 'Eerst moest elk netwerk zich presenteren', licht adjunct-directeur D. Keeven van het advertentieafdeling toe. 'Daarna begonnen ze een tarievenoorlog, waarbij ze ook een actueel medium nodig hadden. De kranten varen daar wel bij'. Keeven verwacht 'veel extra volume' te verkopen, zolang het web 'een ondoorzichtig bos' blijft. Over eventuele tariefsverhogingen zwijgt Keeven. SBS denkt dat de prijs voor een tv-spotje dit jaar wel met 2 à 5 procent omhoog kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden