Reclametweet? Dan #spon eronder

AMSTERDAM - Wie reclame maakt op Twitter, moet dat melden via een hashtag. Maar doet iedereen dat ook?


'Bedankt @VolkwagenNL voor jullie steun, elke dag. Nog 8 dagen en dan begint het! #spon.' Ireen Wüst heeft zin Sotsji. Dat de schaatsster niet belangeloos koos voor een lofzang op haar auto, wordt duidelijk door de hashtag: ze kreeg er geld voor.


Sinds 1 januari is die eerlijkheid verplicht en vastgelegd in de nieuwe Reclamecode Sociale Media. Consumenten die een overtreding opmerken, kunnen een klacht indienen. Dat loopt niet storm en ook beroemde Twitteraars lappen de regels aan hun laars.


'De wet is duidelijk: reclame moet herkenbaar zijn', zegt Jitty van Doodewaerd, van de branchevereniging voor marketing DDMA. De Amerikaanse en Britse overheden zijn al met strengere wetgeving gekomen. Met de nieuwe reclamecode wil de branche wetgeving in Nederland voorkomen. Doel is consumenten bewust te maken en de mogelijkheid te geven om te klagen. 'Het is een zelfregulerend systeem: publicatie van de naam van de overtreder binnen de branche is vaak al genoeg om ze van verdere overtredingen te weerhouden', zegt Van Doodewaerd.


Rond de lancering van de nieuwe code klonken kritische geluiden, vooral uit juridische hoek. Juist gebruikers van sociale media doorzien doorgaans meteen een al te ronkende 140 woorden over Nespresso van Marco Borsato. Moeten die twitteraars dan beschermd worden door een extra code? 'Voor juristen is de wet klip en klaar, voor marketeers veel minder', zegt Van Doodewaerd. 'Die zagen hun werknemers enthousiast over hun eigen product twitteren en wisten niet wat mocht en wat niet. Het verzoek om de nieuwe code komt in de eerste plaats van onze eigen achterban'.


De Reclame Code Commissie heeft het aantal klachten bekendgemaakt dat tot nu toe binnenkwam: 1. Ook het voorgeschreven gebruik van hashtags als #spon, #ad of #adv blijft beperkt. In de eerste maand zijn slechts 172 tweets geteld met deze hashtags.


De Twittervolger lijkt vooralsnog meer alert op de regels dan reclamemakers. Leco van Zadelhoff werd direct de les gelezen toen hij zonder meer een nieuwe lippenstift aanprees. Zanger Gordon reageerde geprikkeld op vermaningen van fans na zijn lofzang op de afslankkoffie van OrganoGold: 'Nee mensen ik word niet gesponsord door @OrganoGold, pfff ik betaal gewoon.'


Toch is de medicinale koffie die Gordon aanprijst, niet helemaal zuiver. OrganoGold werkt volgens een systeem waarbij gebruikers de koffie kopen, maar geeft een geldbonus als zij nieuwe gebruikers aandragen. Bovendien bood OrganoGold, blij met hun beroemde overzeese pleitbezorger, de zanger al een gratis proefpakket aan. 'Dat druist in tegen de code', zegt Van Doodewaerd. 'Iedereen weet dat Gordon dat pakket niet krijgt aangeboden omdat hij zulke mooie blauwe ogen heeft.'


#spon en #adv zijn, kortom, nog verre van ingeburgerd. Onder prominenten blijven de hashtags zo goed als ongebruikt. Alleen @DonaldDuckNL bewijst met zijn tijd mee te gaan: 'Onder de douche geweest met Dago-zeep, daarna Dago-yoghurt gegeten terwijl ik op een Dago-tv naar het Dago-nieuws keek. #ad'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden