Reclamespot speelt vanzelf op Facebook

AMSTERDAM - Facebook voert de strijd om reclamedollars op. Het sociale netwerk gaat reclamevideo's vertonen in de berichtenstroom van gebruikers. De spotjes worden meteen afgespeeld als een bezoeker de pagina opent, in tegenstelling tot conventionele reclamevideo's die de gebruiker moet aanklikken.


Ook de concurrenten van Facebook nemen maatregelen om ervoor te zorgen dat advertenties dwingender onder de ogen van hun gebruikers worden gebracht.


Reclamevideo's zijn niet nieuw op internet: ze zijn al jaren op websites te vinden. Facebook, met 1,3 miljard gebruikers het best bezochte vriendennetwerk op internet, was al enkele maanden aan het experimenteren met automatisch afgespeelde filmpjes. Eind oktober berichtte de website All Things Digital dat het Amerikaanse bedrijf de invoering ervan voor reclamedoeleinen had opgeschort, omdat het zou vrezen voor kritiek van de gebruikers op de automatische vertoning van de filmpjes. Facebook wilde eerst onderzoeken hoe gebruikers niet-commerciële video's hadden ontvangen.


'Uit de test blijkt dat automatisch afgespeelde video's 10 procent vaker worden bekeken, geliket, gedeeld of van commentaar voorzien. Het is een betere ervaring voor gebruikers en het leidt tot meer engagement', zegt een woordvoerder van Facebook Nederland. Het bedrijf gaat nu een uitgebreidere proef nemen met spotjes voor Divergent, een Amerikaanse sf-film die in maart 2014 uitkomt.


Een van de bezwaren tegen video's die automatisch worden vertoond is dat ze gebruikers die Facebook op hun mobiele telefoon of tablet bekijken veel geld kunnen kosten vanwege het datagebruik. Het bedrijf is aan dat bezwaar tegemoetgekomen. 'Op mobiele apparaten zijn video's die automatisch beginnen te spelen van tevoren gedownload, op voorwaarde dat het toestel een draadloze verbinding kan maken. De video's zullen dus niet ten koste gaan van de databundel', aldus de woordvoerder.


Het geluid bij de video's wordt pas afgespeeld als de gebruiker op de clip klikt (of hem aantikt op zijn mobiele telefoon). Het filmpje wordt dan schermgroot vertoond.


Facebook hoopt met reclamevideo's adverteerders een alternatief te bieden voor de televisie, het medium waar nog altijd de meeste reclame-euro's naar vloeien. Aan televisiespotjes werd in 2012 3,13 miljard euro besteed, meldt marktonderzoeker Nielsen, de helft van de totale reclame-uitgaven in Nederland. Volgens de brancheorganisatie IAB Nederland is vorig jaar 1,2 miljard euro besteed aan onlinereclame.


Facebook wil niet zeggen hoeveel automatisch afgespeelde reclamespotjes gaan kosten. Marktkenners denken aan bedragen oplopend tot 2 miljoen dollar voor een hele dag bereik onder 18- tot 54-jarigen.


Ook andere internetbedrijven maken hun advertenties minder makkelijk te vermijden. Google heeft de beperking opgeheven in Gmail, waarbij afbeeldingen pas werden vertoond als de gebruiker daarvoor toestemming gaf. Twitter biedt sinds twee maanden geleden de mogelijkheden om afbeeldingen rechtstreeks in een tweet op te nemen. Tot dusver moesten volgers daarvoor een hyperlink aanklikken.


Met reclamevideo's begeeft Facebook zich vooral in het vaarwater van YouTube, de videodeelsite van Google. Het Californische internetbedrijf geeft geen cijfer voor de advertentieopbrengsten van YouTube. Maar marktonderzoeker eMarketer houdt het voor dit jaar op 5,6 miljard dollar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden