Reclamelui gaan VS-acties verkopen

Niet iedereen in de wereld gelooft dat de Verenigde Staten, zoals president Bush het uitdrukt, een 'land van beste mensen' is en Osama bin Laden de evil one....

Toen Bin Laden vorige week via de Arabische televisiezender Al-Jazeera zijn jongste videotirade hield tegen de VS, Pakistan, de VN en de 'crimineel' Kofi Annan, zat ex-ambassadeur Christopher Ross al klaar om hem in vloeiend Arabisch van repliek te dienen. Ross is de boodschapper die moet proberen tegenwicht te bieden aan de stroom anti-Amerikaanse propaganda die het Talibanbewind via Al-Jazeera in de Arabische wereld tracht te verspreiden.

Of de boodschap overkomt, is nog de vraag. Al-Jazeera-correspondent Hafez al-Mourazi mopperde dat Ross niet inging op Bin Ladens opmerkingen over Israël. Maar het optreden van de diplomaat laat wel zien dat de Amerikaanse regering vreest de propaganda-oorlog te verliezen.

Het pr-offensief is het initiatief van Karen Hughes, de communicatiechef van het Witte Huis, en Alastair Campbell, de spin doctor van Tony Blair. Op hun aandringen hebben de geallieerden 'coalitie informatie centra' (CIC) geopend om vooral het Midden-Oosten te bewerken. Medewerkers van de CIC's pluizen de Arabische pers na op positieve passages die de VS als propaganda kunnen gebruiken. Ook zoeken ze uit welke berichten moeten worden tegengesproken.

Het Witte Huis heeft zelfs een zwaargewicht uit de advertentiewereld aangetrokken om het imago van de VS op te poetsen: Charlotte Beers, die aan het hoofd van twee van de grootste reclamebureau's ter wereld heeft gestaan.

Beers kreeg meteen de kritiek dat ze misschien wel goed is in het aanprijzen van Head & Shoulders-shampoo, maar dat ze wel erg ver af staat van het publiek dat ze moet bereiken. Haar opmerking dat ze 'niet zo onder de indruk' is van Bin Ladens propagandamachine 'als de rest van de wereld', lokte de vraag uit: 'Gaat het daar nu juist niet om?' Een commentator schamperde dat de VS met Beers misschien niet de oorlog tegen het terrorisme zullen winnen, maar 'in ieder geval wel de oorlog tegen roos'.

Maar reclamemakers zijn ervan overtuigd dat Beers dankzij haar ervaring op Madison Avenue wel een belangrijke rol kan spelen in de propaganda-oorlog. Een van haar ideeën is zendtijd te kopen op Al-Jazeera om de Amerikaanse boodschap uit te dragen.

Het Witte Huis wil ook Hollywood betrekken bij de slag om de hearts en minds van de wereldburgers. Bush' topadviseur Karl Rove zal de hoofden van de grootste filmstudio's dit weekeinde bijeenroepen om te praten over de bijdrage die Hollywood kan leveren. Maar verscheidene filmproducenten hebben al laten weten dat zij er niets voor voelen propagandafilms te maken.

Het voornaamste succes van het propaganda-team is voorlopig echter dat de VS erin geslaagd lijken de Taliban-ambassadeur in Pakistan het zwijgen op te leggen. De Pakistaanse regering liet hem deze week weten dat zij verder niet gediend is van zijn anti-Amerikaanse retoriek.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden