Reclamegezin verleidt buren

The Joneses..

De familie Jones is zo’n suburb-gezin dat alles jaloersmakend voor elkaar heeft. Wel een glazen salontafel en dure sculptuur, maar nooit vette vingerafdrukken erop. Een gebroken wit bankstel en kleed, maar zonder dat daar ooit een volgens de laatste mode felrood gemixt drankje overheen gaat. Onberispelijke kledingstukken die altijd bij elkaar passen, maar nooit gewassen lijken.

Jaloers maken, daar gaat het om in The Joneses: de vier bloedmooie mensen zijn geen bloedverwanten, maar werknemers die door grote merken worden ingehuurd om spullen te promoten. Geplaatst in een kast van een huis in een keurige buitenwijk dient hun gebabbel over de handige functies van hun telefoon of de ideale golfclub maar een doel: nonchalant de nieuwste producten onweerstaanbaar maken voor hun buren.

Deze extreme manier van adverteren is niet zo onrealistisch als het misschien klinkt. Reclameregisseur Derrick Borte liet zich voor zijn debuutfilm inspireren door verhalen over fotomodellen die worden ingehuurd om in een bar bepaalde sigaretten te roken. Zijn kritiek op dit soort marketingtrucs en de rol van afgunst daarin sluit naadloos aan bij deze tijd, waarin banken omtuimelen en mensen erachter komen jarenlang meer nutteloze dingen te hebben gekocht dan zij konden betalen.

Aanvankelijk stimuleert The Joneses een kritische blik op het eigen consumptiegedrag, en is daarbij nog grappig ook. Zo laat een cateraar à la een Tell Sell-reclame tijdens de housewarmingparty de kartonnen doos zien waar de diepvriessushi uit komt. De buren kijken met open mond toe. Maar uiteindelijk mist The Joneses de venijnigheid van een echt scherpe satire. Bortes script richt zich bovendien op de bordkartonnen familie zelf, die steeds meer moeite moet doen om de façade op te houden. Ondanks het fijne stel acteurs dat inderdaad net het juiste gelikte heeft – vooral Demi Moore zag er nooit eerder zo leeftijdloos uit – zijn hun twijfels, wroegingen en problemen niet zo boeiend. Veel interessanter – juist nu – zijn de mensen om hen heen, die hun leven volledig laten ontwrichten door hun ontmoeting met deze familie.

In het scenario van Borte blijven zij de onschuldige slachtoffers die door grote, boze corporaties onoverkomelijke schulden ingelokt worden. De consument als mak lam: die boodschap is juist in een tijd als deze veel te makkelijk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden