Reclameborden met deels ontklede vrouwen tegenover moskee 'gekuist'

Onbekenden hebben in de nacht van vrijdag op zaterdag in de Haagse Schilderswijk reclameborden, die kennelijk als onzedelijk werden ervaren, met graffiti 'gekuist'. Op de affiches van de Turkse modewinkel Manzaram stonden deels ontklede vrouwen afgebeeld.

De door onbekenden 'gekuiste' reclameborden van de modewinkel Manzaram in Den Haag. De foto's werden geplaatst op dewarereligie.nl.Beeld dewarereligie.nl

Over het naakt was met grote witte letters het woord schaamte geschilderd. Toen de directeur van een vrouwenorganisatie uit de wijk zaterdagochtend de graffiti ontdekte, ontstak ze in woede. Ze maakte een foto, zette die op Twitter, vooral om haar afkeuring duidelijk te maken.

Want zo'n actie zet de buurt weer landelijk te kijk als 'shariawijk'. En de meeste inwoners hebben daar niets mee, zegt ze.

Honderd procent zeker is het niet dat de 'shariapolitie', ofwel radicale jongeren, de graffiti hebben aangebracht. Maar wel waarschijnlijk: de modewinkel staat tegenover een moskee. En het woord 'schaamte' zegt genoeg. Dat is vast niet het werk van een willekeurige dronkenlap. Op radicale sites wordt de actie ook toegejuicht: 'Dit is beledigend voor de gelovigen en het gebedshuis.'

Beeld dewarereligie.nl

'Vernielen is onislamitisch'
Veel bewoners zijn bang dat bedrijven de Schilderswijk gaan mijden, als zelfs een keurige islamitische winkel als Manzaram aan de schandpaal wordt genageld. Op de website van de kledingketen, die ook winkels heeft in Amsterdam en Rotterdam, staat een model met hoofddoek afgebeeld.

Gematigde moslims zeggen dat fundamentalisten die geconfronteerd worden met ongewenste posters in het straatbeeld, hun ogen maar moeten neerslaan. Andermans spullen vernielen is onislamitisch, zeggen ze. Toch vinden ook elders in Europa radicale moslims het hun heilige plicht om actie te voeren tegen 'onzedelijke beelden' in de publieke ruimte.

In Engeland was zo'n acht jaar geleden de actiegroep 'Muslims Against Advertising' actief tegen reclame met halfnaakte vrouwen. Reclameposters voor parfum, haarkleurstof,spijkerbroeken en bh's, van merken als Levi's en Sloggi, werden overgeschilderd. Of naakte lichaamsdelen werden weggescheurd.

In Antwerpen is een lid van de Senaatsfractie van het Vlaams Belang een campagne (Vrouwen tegen Islamisering) begonnen tegen deze vorm van islamitische intolerantie. Op een protestposter met een kortgerokte vrouw zijn op verschillende niveaus op haar hooggehakte been tien islamitische reacties aangebracht. Een vrouw met een ontblote enkel is 'provocerend', met een naakte kuit een 'slet' en wie een minirok draagt, vraagt om 'steniging'.

 
In Engeland was zo'n acht jaar geleden de actiegroep 'Muslims Against Advertising' actief tegen reclame met halfnaakte vrouwen.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden