Reclame voor Klene drop wint Gouden Effie

De reclamecampagne rond Klene drop is dinsdagavond bekroond met een Gouden Effie, de vakprijs voor meest effectieve reclame van 2008....

Zilveren Effies gingen naar Zwitsal, Biodermal en de campagne over tweedehands boeken van Bol.com. Bronzen Effies waren er voor de reclames voor Activia, McDonald's, Wakker Dier, Theodoor Gilissen, Fruitshoot, Andrélon, FBTO en de stad Groningen.

Het aantal genomineerden lag dit jaar wat lager dan in 2007. Van de inzendingen kreeg 39 procent een nominatie, waarvan uiteindelijk twaalf een Effie mee naar huis namen. Opvallend was dit jaar de prestatie van Nederlandse merken. ‘We zijn zeer trots dat de Gouden en Zilveren Effiewinnaars allemaal merken zijn met een duidelijke Nederlandse signatuur’, aldus juryvoorzitter Alexander Ribbink.

Het is dit jaar 25 jaar geleden dat de eerste Effie in Nederland werd uitgereikt. Speciaal ter gelegenheid van dit jubileum werden drie Grand Effies uitgereikt, voor de meest effectieve communicatie in de afgelopen 25 jaar. In de categorie bureau ging deze oeuvre award naar reclamebureau DDB dat in totaal al 35 Effies in de wacht sleepte. In de categorie adverteerder won Unilever, omdat die al achttien Effies op zak heeft. In de categorie merk won Albert Heijn met acht Effies.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden