Reclame met Máxima toch wel toegestaan
Reclamemakers mogen met hun advertenties toch inhaken op het huwelijk tussen Máxima Zorreguieta en kroonprins Willem-Alexander. De Rijksvoorlichtingsdienst had de reclamebranche eerder deze maand gewaarschuwd tegen het gebruik van leden van het Koninklijk Huis, maar is daar nu van teruggekomen....
In een brief aan de Vereniging van Communicatie-adviesbureaus (VEA) schrijft de RVD dat het 'niet zo kan zijn dat de kroonprins een speelbal wordt van reclamebureaus, omdat hij in het huwelijk treedt'.
Anders dan de RVD eerder schreef mag de beeltenis van het bruidspaar nu wel worden gebruikt in advertenties, zolang maar niet de indruk wordt gewekt dat het paar een product aanprijst. Soepfabrikant Unox mag bijvoorbeeld wel een foto van het paar afdrukken en de twee veel geluk wensen, maar niet een blikje in Máxima's of Willem-Alexanders hand monteren en er een frase als 'Máxima zegt mmmm. . .' onder afdrukken.
F. Blanchard, managing director van de VEA, ziet dit standpunt van de RVD als een verkapte omwenteling. In een vorige brief van begin december beriep de RVD zich nog op een uitspraak van de Reclamecodecommissie, die enkele jaren geleden een advertentie van een koelkastfabrikant afkeurde omdat de Britse koningin Elizabeth erbij stond afgedrukt als 'koele' koningin.
Blanchard wees de voorlichtingsdienst erop dat die uitspraak later in hoger beroep werd ontkracht. Dat was de RVD kennelijk ontgaan. De adverteerders zijn tevreden: 'Dit nieuwe standpunt van de RVD past binnen de bestaande rechtspraktijk.' Het eerdere verbod was gewoon een beetje dom van de RVD.