Reclame-inkomsten voor tijdschriften omhoog

De reclamebestedingen in tijdschriften zijn de afgelopen jaren in Nederland flink gestegen. Volgens Europees onderzoek ontvingen tijdschriftuitgevers tien jaar geleden 336 miljoen dollar (tegen de huidige koers 534 miljoen gulden) aan reclame-inkomsten....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Tijdens de jaarvergadering van de Notu, de club van tijdschriftuitgevers, toonde Notu-voorzitter R. van Rooij zich verheugd over de toename. In België en Engeland zijn de reclame-inkomsten de afgelopen vijf jaar slechts licht gestegen, terwijl ze in Frankrijk en Duitsland zelfs zijn gedaald. Zo gaven adverteerders in Frankrijk in 1990 nog 2,2 miljard dollar uit aan tijdschriften en dit jaar slechts 1,9 miljard. In heel West-Europa zijn de reclamebestedingen in deze sector gestegen van 11.409 naar 11.466 miljoen dollar.

Er is, zo bleek uit de woorden van Van Rooij, reden voor enige bezorgdheid. Een steeds kleiner deel van de totale Europese reclamebestedingen wordt aan tijdschriften besteed. Dat percentage zakte van 1980 tot 1995 van 31 naar 21. 'Maar', aldus Van Rooij, 'deze trend heeft zich bij de Nederlandse uitgevers wat minder voorgedaan'.

Het aantal tijdschriften neemt ook gestaag toe, al zijn die cijfers niet zo recent. In West-Europa groeide het aantal consumentenbladen volgens officiële opgaven van 10.201 in 1992 naar 11.397 in 1993. Het aantal vakbladen steeg van 24.466 naar 27.396. De Notu-leden geven nu ongeveer 100 publieksbladen uit en 350 vakbladen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden