Reclame Code laakt campagne rond tatoeage

De Reclame Code Commissie noemt een foldercampagne van de organisatie Het Nieuwe Rijk in strijd met de goede smaak en fatsoen.

De organisatie verspreidde eind vorig jaar op grote schaal een officieel uitziende brief met een logo dat lijkt op dat van het Rijk. Daarin kregen burgers het aanbod gratis hun burgerservicenummer (BSN) op hun linkerarm te laten tatoeëren.

De commissie bepaalde ook dat de folders onvoldoende als reclame herkenbaar waren en adviseert Het Nieuwe Rijk niet meer op een dergelijke manier zijn denkbeelden te verspreiden. Dat maakte de commissie dinsdag bekend.

Proef

De folder werd in november in onder meer Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en Den Haag huis-aan-huis rondgebracht. Ontvangers kregen de aanbieding om bij wijze van proef en vooruitlopend op potentiële nieuwe wetgeving, op vertoon van een reisdocument kosteloos het BSN te laten tatoeëren.

De folder zorgde voor veel commotie en riep associaties met de jodenvervolging tijdens de Tweede Wereldoorlog op. Het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) ontving meerdere klachten.

Staatssecretaris Ank Bijleveld (Binnenlandse Zaken) deed aangifte tegen de verspreiders. Het Openbaar Ministerie (OM) besloot vorige maand niet tot vervolging over te gaan. Volgens het OM is er geen sprake van strafbare feiten.

Tweede Wereldoorlog

Volgens de commissie legt Het Nieuwe Rijk een direct verband tussen nazipraktijken en een overheidsmaatregel, ‘door de indruk te wekken dat de overheid een regeling invoert die doet denken aan de wijze waarop tijdens de Tweede Wereldoorlog gevangenen in concentratiekampen een identificatienummer op hun arm kregen getatoeëerd’.

Het Nieuwe Rijk, gesteund door een reeks bekende Nederlanders, maakt zich hard tegen de opslag van vingerafdrukken in een centrale database.

Afbeelding uit de folder van Het Nieuwe Rijk. (ANP) Beeld
Afbeelding uit de folder van Het Nieuwe Rijk. (ANP)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden