Rechts gaat voor

De Tweede Kamer stelt voor fietsers van rechts voorrang te geven in het verkeer. Minister Jorritsma is er nog niet van overtuigd dat de veiligheid daarmee gebaat is....

Ad Vonk, voorlichter van de ANWB: 'We waren vreemd genoeg overvallen door de motie van de Tweede Kamer. Om een ingeburgerde verkeersregel zo maar te veranderen, dat doe je niet gauw. Iedere minister denkt dat het langzaam verkeer risico's loopt. Daarom hikt de politiek al vijftien jaar tegen het besluit aan.

'Maar nu we er een dag over hebben nagedacht, stellen we voor: voer in. Dat dwingt de wegbeheerder eindelijk ernst te maken met de onderlinge hierarchie in het wegenstelsel. Zo bereik je dat kruisingen ook sneller veilig worden. We hebben trouwens al langer gepleit voor een simpeler regelgeving en een harmonisering in Europees verband. Want rechts voorrang geldt overal, behalve in Nederland.

'Ik ken het cijfer niet van mogelijke slachtoffers in andere landen, en zelfs al had ik dat, dan kun je volgens mij toch moeilijk vergelijkingen maken. Denemarken, China? Het stelsel van een apart fietsnet ontbreekt elders, hier wordt per saldo meer gefietst. Dat was, geloof ik, ook de reden voor de Duitsers om de maatregel in de oorlog door te voeren. Ze schrokken van die fietsers.'

Arien de Jong van de Fietsersbond ENFB: 'Ik heb zes ijzersterke argumenten vòòr. Auto's moeten toch al anticiperen op van rechts komend autoverkeer, dus kunnen ze net zo goed ook de fietsers laten passeren. Ten tweede stimuleert het de wegbeheerder de gelijkwaardige kruispunten aan te passen. Dat zijn er naar schatting vijfduizend à 7500, heeft de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid berekend. Tien per gemeente, dat valt dus wel mee. Een stoplicht, een drempel, een rotonde, aan dat soort maatregelen kun je denken.

'Ten derde prikkelt het de oplettendheid, ten vierde wordt de onduidelijkheid weggenomen. Op woonerven heeft de fietser sinds 1986 wel en de auto van rechts juist géén voorrang. Je ziet automobilisten altijd even nadenken. Tenslotte wordt het, vind ik, tijd dat de status van het fietsverkeer wordt verhoogd en dat de auto qua reistijd concurrentie wordt aangedaan.

'In de eerste commissievergadering sprak minister Jorritsma de vrees uit dat de automoblist niet te vertrouwen is. Ze heeft gezegd dat er eerst een mentaliteitsverandering nodig is om de maatregel door te voeren. Wij zijn ervan overtuigd dat een fietser toch wel oplet op een kruising; ze zijn niet zo idioot dat ze zich voor een bumper werpen.'

Erik van der Riet, van de Fietskoeriersdienst Amsterdam (10 ligfietsen): 'Ik zie geen voordeel. Nee, ook de bezorging zal hoogstens marginaal sneller worden. We hebben nu weinig last van het verkeer, ongelukken komen zelden voor. Nu letten de automobilisten nog op, straks vallen we niet meer op. Dan wordt het een gevaarlijke situatie als we doorfietsen.'

B. Woudenberg van Veilig Verkeer Nederland: 'Nederland dankt deze verkeersregel uit de oorlogstijd - toen de Duitse kolonnes dóórmoesten. Voor de oorlog had namelijk alle verkeer van rechts voorrang. Dat danken we aan Napoleon, die die regel invoerde. In de landen die niet door Napoleon zijn bezet - Engeland, Zweden - houden ze juist links aan.

'Het zijn geen tweederangs weggebruikers, daarom moet je fietsers ook niet anders behandelen dan automobilisten. Ik vind daarom dat je de voorrangsregel moet uitbreiden buiten de 30 kilometer-gebieden. Koudwatervrees, dat is de reden dat de invoering zo lang op zich laat wachten, denk ik. Je moet natuurlijk voorkomen dat de ene onveiligheid de andere vervangt. Educatie en voorlichting dus. Zelfs al néémt de automobilist voorrang, dan vind ik nog niet dat de fietser de dupe mag worden. Dan moet je de auto harder aanpakken.'

Rob Boon van de Bovag: 'Het is merkwaardig maar eigenlijk hebben we hier nou eens geen standpunt over. Ik denk nu mwaahh, laten we maar eens een pas op de plaats maken. Pas als het in het belang van de klant is, zijn er momenten dat we ons uitspreken.'

F. de Haas, BMW-dealer en -rijder te Amsterdam: 'Beetje onzin. Nee, het is geen goede zaak. Daar komen nog meer ongelukken van. Als ze nou stopborden zouden plaatsen bij elke kruising, zoals in Amerika, maar Nederland kiest juist voor voorrangsborden! Stopborden, dat werkt veel beter.'

Sandra Rietveld, namens Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid: 'Het ligt genuanceerd. We zijn er niet op voorhand voor om de fietser overal voorrang te verlenen. In het Masterplan Fiets wil de overheid de uitzondering opheffen. Voor het snelverkeer hebben we de boodschap: in woonstraten fietsers en bromfietsers van rechts voorrang geven en ook overigens meer rekening houden met langzaam verkeer. En langzaam verkeer raden we aan: alleen in woonstraten voorzichtig gebruik maken van voorrang van rechts.'

Jaap Huisman

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.