‘Rechter verwerpt achterstellen SUV’

Bestuurders van benzine slurpende auto's die in Amsterdam achteraan moeten sluiten voor hun parkeervergunning maken bij de rechter een goede kans de maatregel ongedaan te krijgen....

Dat zegt Ben Olivier, hoofddocent bestuurs- en staatsrecht aan de Universiteit van Amsterdam in een reactie op de komende proef in de stadsdelen De Baarsjes en Westerpark. Eigenaren van schone auto’s krijgen daar per 1 april voorrang bij de verstrekking van een parkeervergunning.

De proef duurt zes maanden, maar zou, indien Olivier gelijk heeft, via de rechter sneller om zeep kunnen worden geholpen. ‘Het gaat hier om een milieumaatregel die op geen enkele manier past in de parkeerverordening’, aldus Olivier, die zich afvraagt ‘wat milieu eigenlijk met parkeren heeft te maken’.

De rechtsgeleerde is tevens lid van de bezwaarschriftcommissie in Leiden, waar burgers kunnen klagen over bepaalde raadsbesluiten. Zo kent hij het besluit van het stadsbestuur om studenten een parkeervergunning te weigeren.

Olivier: ‘Dat was discriminatie, de rechter verbood het.’ Daarvoor in de plaats kwam de verordening dat bewoners jonger dan 25 jaar geen parkeervergunning krijgen, afgezien van invaliden of jongeren die niet zonder een parkeerplaats kunnen. ‘Dat mag weer wel, omdat elke gemeente de bevoegdheid heeft te differentiëren’, aldus Olivier.

Wie heel zeker weet dat de Amsterdamse plannen niet deugen, is wethouder Jan van der Meer (GroenLinks) van Nijmegen. ‘Wij wilden een paar jaar geleden al precies hetzelfde doen, maar alle juristen die wij raadpleegden, verzekerden ons dat het niet mag.’

In plaats van het voorrang verlenen aan schone auto’s werkte het Nijmeegse stadsbestuur (de stad wilde het liefst alle benzineslurpers de stad uit, ook die van bezoekers) aan een systeem van goedkopere of gratis parkeervergunningen voor schone auto’s.

Al in oktober 2007 gaf de Nijmeegse raad het groene licht. Het bleek, aldus wethouder Van der Meer, dat het niet mocht; er was een aanpassing van de gemeentewet voor nodig. Destijds had Nijmegen goede hoop dat Den Haag snel zou handelen en dat het systeem begin vorig jaar zou kunnen worden ingevoerd.

Van der Meer: ‘Maar helaas. Ik meen dat de ministers Ter Horst van Binnenlandse Zaken en haar collega’s van Verkeer en Milieu het niet met elkaar eens worden. Terwijl wij hier dus helemaal klaar zijn en het zo kunnen invoeren.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden