Rechter: Lelystad Airport mag gyrocopters niet weigeren

Arnold Zuidgeest uit Schoonhoven kan vanaf morgen weer zwaaien naar de files als hij in zijn gyrocopter naar zijn werk in Lelystad vliegt. Lelystad Airport moet hem binnen 48 uur weer toegang geven tot de start- en landingsbaan, oordeelde de rechtbank Midden-Nederland maandag.

Een gyrocopter. Beeld anp

Zuidgeest had een kort geding aangespannen omdat hij niet meer op de luchthaven mocht landen met zijn tweepersoonsvliegtuigje. In zijn AutoGyro Cavalon vloog de directeur van de Lelystadse vliegtuigmaaltijdenproducent Marfo de afgelopen jaren vele honderden malen op en neer vanaf een weiland bij zijn huis in het Zuid-Hollandse Schoonhoven naar Lelystad Airport. Totdat Lelystad Airport in september zijn voor lichte vliegtuigen bedoelde grasbaan sloot. De grasbaan moet wijken voor een nieuwe passagiersterminal, bedoeld voor de uitbreiding van Lelystad Airport tot alternatief voor Schiphol.

Vliegtuigjes met een kruissnelheid van minstens 176 kilometer per uur mochten gebruikmaken van de hoofdbaan, maar daar was de AutoGyro Cavalon met een kruissnelheid van 130 kilometer per uur te traag voor. Zuidgeest bood nog aan alleen tijdens de daluren - voor kwart over negen 's ochtends en na vijf uur 's middags - te landen en op te stijgen, maar de luchthaven was niet te vermurwen.

De voorzieningenrechter oordeelde maandag dat Lelystad Airport helemaal niet bevoegd is om gyrocopters en andere vliegtuigtypes uit te sluiten - dat mag alleen de minister. De bezwaren van de luchthaven veegde de rechter een voor een van tafel. Dat de gyrocopter van Zuidgeest de veiligheid van andere vliegtuigen in het geding zou brengen, kon de luchthaven in de ogen van de rechter niet aannemelijk maken. Op andere luchthavens met maar één start- en landingsbaan leveren gyrocopters geen enkel probleem op voor de vliegveiligheid.

En dat er een precedentwerking zou uitgaan van een voor Zuidgeest gunstig vonnis, met een grote toestroom van gyrocopters naar Lelystad als gevolg, achtte de rechter evenmin geloofwaardig. Momenteel is in Nederland slechts een handvol gyrocopters in gebruik, waarvan er een op Lelystad vliegt: de AutoGyro Cavalon van Zuidgeest.

Tekst gaat door onder de afbeelding.

Een gyrocopter. Beeld afp

Lelystad Airport gaat niet in hoger beroep, zegt de luchthaven in reactie op het vonnis. 'De heer Zuidgeest kan gebruik gaan maken van onze hoofdbaan.' Zijn zege is wel van tijdelijke aard: over 431 dagen hoopt het tegen die tijd verbouwde Lelystad Airport te heropenen als 'de vakantieluchthaven van Nederland'. 'Tegen de tijd dat de nieuwe luchthaven in gebruik wordt genomen zal de heer Zuidgeest waarschijnlijk gebruik moeten maken van een andere luchthaven.'

Zuidgeest liet via een woordvoerder weten erg blij te zijn met de uitspraak, maar verder geen commentaar te willen geven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.