nieuws Formule 1

Rechter geeft milieuorganisaties weer ongelijk, Circuit Zandvoort mag verder met verbouwen

Milieuorganisaties hebben vrijdag hun tweede juridische procedure tegen werkzaamheden aan racecircuit Zandvoort verloren. De Haarlemse bestuursrechter vindt niet dat de provincie Noord-Holland ten onrechte een natuurvergunning heeft afgegeven voor de verbouwing tot Grand Prix-circuit.

Het racecircuit in Zandvoort. Beeld EPA

Vanaf maandag wordt in het beschermde natuurgebied Zuid-Kennemerland zwaar bouwmaterieel ingezet om het circuit en de directe omgeving aan te passen op de terugkeer van de Formule 1, volgend jaar mei. Zo worden er voorbereidingen getroffen voor de bouw van extra tribunes, komen er nieuwe tunnels en wordt een nieuwe vluchtroute aangelegd, voor het geval iets misgaat tijdens het driedaagse autosportevenement.

Volgens de Haarlemse bestuursrechter valt al dat werk binnen de natuurvergunning die het circuit al sinds 2011 heeft. Milieuorganisaties betoogden vrijdag dat die vergunning aan alle kanten rammelt en dat het werk onmiskenbaar tot stikstofdepositie leidt. Dat zou weer de natuur schaden en is in strijd met een uitspraak van de Raad van State over het stikstofbeleid.

De rechter volgt die redenering niet. Wel is hij het met de provincie en de circuitdirectie eens dat – zoals zou blijken uit onderzoek van een extern milieubureau – de komst van de Formule 1 leidt tot minder stikstofuitstoot, onder meer omdat de circuitdirectie als compensatie veel andere races schrapt.

Rugstreeppad

Eerder deze week kregen protesterende milieuorganisaties ook al nul op het rekest van de rechter. De bestuursrechter bepaalde dat de werkzaamheden niet afgebroken hoeven te worden omdat de zandhagedis en rugstreeppad er onder te lijden zouden krijgen. De bedreigde dieren, Zuid-Kennemerland is voor hen een belangrijk leefgebied, zijn op last van de circuitdirectie afgevangen en brengen hun winterslaap elders door.

De rechter bepaalde onder meer dat de Formule 1 in Zandvoort een ‘dwingende reden van openbaar belang’ vertegenwoordigt, waarvoor de rugstreeppad en zandhagedis tijdelijk moeten wijken.

Milieuorganisaties hebben nog meer gerechtelijke stappen in petto maar zijn nu ongeveer gedwongen een zogenaamde bodemprocedure te beginnen. Zo’n procedure neemt veel tijd in beslag. De Haarlemse bestuursrechter sprak vrijdag uit dat het de provincie Noord-Holland en de circuitdirectie zou ‘sieren’ om daaraan met tempo mee te werken. Zo kan nog voordat de Formule 1 auto’s daadwerkelijk rondjes gaan rijden geoordeeld worden of alles vergunningstechnisch klopt.

MEER LEZEN OVER HET PLAN OM DE GRAND PRIX TE ORGANISEREN IN DE DUINEN:

De organisatie van de eerste Grand Prix sinds 35 jaar is een enorm project.  Deze zomers werden de buurtbewoners ingelicht over alle hordes die er nog genomen moeten worden voordat Max Verstappen en zijn collega’s in mei 2020 over het circuit rijden. 

De strengere stikstofregels vormen ook een bedreiging voor de verbouwing van het circuit in Zandvoort. Om de stikstofschade te compenseren gaat de directie van het circuit andere motorsportevenementen schrappen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden