Update

Rechter blijft erbij: UberPop is in strijd met de wet

Het mag niet en toch gaan ze ermee door. Het College van Beroep voor het bedrijfsleven oordeelde maandag dat UberPop in strijd is met de Taxiwet. De amateurchauffeurs die taxiritjes aanbieden in hun eigen auto, beschikken niet over de juiste vergunningen. Daarmee zijn zowel de chauffeurs als Uber in overtreding, oordeelde de rechter.

Beeld anp

Toch haalt Uber de omstreden taxi's - die sinds vorige week behalve in Amsterdam ook in Den Haag en Rotterdam rijden - niet van de straat. In plaats daarvan gaat het bedrijf in beroep. 'Dit is het begin van een langlopende juridische strijd', kondigt directeur Niek van Leeuwen aan. Het uiteindelijk doel: de politiek bewegen de Taxiwet zo aan te passen dat UberPop legaal wordt. Van Leeuwen: 'Daar kunnen wij bij helpen, we hebben al de nodige ervaring bij het aanpassen van de wet in Amerika.'

Het past naadloos binnen de strategie die Uber wereldwijd toepast. Overal waar het bedrijf uit San Francisco voet aan wal zet, biedt het naast gewone taxi's met professionele chauffeurs, ook de amateurdienst aan. Als dat vervolgens tot problemen leidt - wat vaak het geval is - probeert het taxibedrijf met juridische procedures tijd te rekken. Tegelijkertijd voert het druk uit op de regering om de wetgeving aan te passen.

In België en Spanje rijden de UberPoptaxi's ondanks een verbod nog altijd rond. In Duitsland werden de amateurtaxi's door een rechter in september verboden, maar twee weken later is dat verbod in de meeste Duitse steden teruggedraaid omdat Uber in hoger beroep ging. Ook in Frankrijk is de particuliere taxidienst ondanks een verbod nog beschikbaar, omdat Uber in hoger beroep is gegaan. Overal voert het taxibedrijf dezelfde argumenten op: de wetgeving is verouderd of niet van toepassing. Uber ziet zichzelf niet als taxi- maar als technologiebedrijf, dat de vraag van passagiers verbindt met het aanbod van autobezitters. Daarvoor zouden andere regels moeten gelden, vindt het bedrijf.

Hier de volledige uitspraak

Slimme aanpak

Het is een slimme aanpak, zegt Koen Frenken, die als hoogleraar innovatiestudies aan de Universiteit Utrecht onderzoek doet naar de deeleconomie. 'Door de UberPop taxi's overal aan te bieden toont Uber aan dat er behoefte aan is.' Het is een stuk makkelijker om politici van de noodzaak van een wetswijziging te overtuigen, omdat de particuliere taxi's nu eenmaal al rondrijden, denkt Frenken.

In Nederland is de VVD al om. Kamerlid Barbara Visser kondigde vrijdag aan dat het wat haar betreft hoog tijd wordt om de Taxiwet aan te passen. De regels zijn bedoeld om de consument te beschermen, maar dat is volgens haar met de komst van Uber overbodig geworden omdat gebruikers hun chauffeur in de app kunnen beoordelen. Ook D66 vindt dat nieuwe taxi-initiatieven een kans moeten krijgen, stelde Kamerlid Stientje van Veldhoven donderdag tijdens een debat in de Tweede Kamer. 'Maar met bescherming van consumentenbelangen, veiligheid en een level playing field.' De evaluatie van de Taxiwet staat voor komend jaar op de agenda.

In de tussentijd zal de juridische strijd van Uber in Nederland op niets uitlopen, verwacht Cees van Dam, hoogleraar aansprakelijkheidsrecht aan het King's College in Londen. 'Zolang de wetgeving niet verandert hebben ze geen poot om de op te staan. Dat weet Uber ook. Maar met veel geld en dure advocaten proberen ze genoeg herrie te creëren om het parlement te beïnvloeden.'

Met dat geld zit het voorlopig wel goed bij Uber. Het bedrijf maakte voor het weekend bekend dat het bij een tweede investeringsronde 1,2 miljard dollar (bijna een miljard euro) heeft opgehaald. Daarmee wordt het bedrijf nu op meer dan 40 miljard dollar gewaardeerd, en is het meer waard dan beursgenoteerde bedrijven als Twitter, of American Airlines.

Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden