Nieuws Luchtvaart

Rechtbank in Spanje legt bom onder omstreden regel van Ryanair voor handbagage

Een Spaanse rechter heeft een streep gehaald door de strenge bagageregels bij Ryanair. De Ierse prijsvechter mag Spaanse reizigers niet langer straffen met een toeslag als ze meer dan één stuk handbagage willen nemen. Ryanair zegt de strenge bagageregels te zullen handhaven – vonnis of niet.

Een incheckbalie van Ryanair op de luchthaven van Madrid. De Ierse prijsvechter zegt zijn strenge bagageregels te zullen handhaven, ondanks het vonnis van de Spaanse rechter. Beeld EPA

De rechter deed uitspraak in een zaak die was aangespannen door een Spaanse vrouw. Die meldde zich voor een vlucht van Madrid naar Brussel bij de check-in met tien kilogram aan handbagage. Ryanair vond dat te veel en eiste dat ze extra zou betalen.

De Spaanse rechter oordeelde dat de gedupeerde klant haar handbagage makkelijk kwijt had gekund onder de stoel van de passagier voor haar, een praktijk die gangbaar is bij vrijwel alle andere luchtvaartmaatschappijen. Een claim voor smartegeld werd afgewezen. De vrouw zou niet geleden hebben onder de weigering van Ryanair om meer handbagage toe te laten.

De luchtvaartmaatschappij voerde de beperking op handbagage vorig jaar november in. Niet alleen mogen passagiers nog maar één tas of koffer meenemen, ook het gewicht van het resterende item is op 10 kilo begrensd. Ook moeten de afmetingen zodanig zijn dat het allemaal onder de vliegtuigstoel past.

Ryanair wil met de maatregel het oponthoud tegengaan dat ontstaat als meer reizigers willen instappen met rolkoffers, grote rugzakken of forse tassen dan er ruimte voor is in de bagagevakken. De dienstregeling van de Ieren is erop gericht om een vliegtuig 25 minuten na landen weer te laten opstijgen met nieuwe passagiers. Dat lukt niet als veel koffers alsnog in het bagageruim moeten worden geplaatst omdat die niet meer in de cabine passen. In de Boeings 737-800 van Ryanair staan 189 stoelen en is plek voor negentig rolkoffers.

Omstreden regels

Ryanair heeft laten weten dat het bedrijf zijn bagagebeleid niet zal aanpassen. De Ieren zeggen in een verklaring dat de rechter een uitspraak van het Europese Hof van Justitie verkeerd interpreteert en dat hij ten onrechte de commerciële vrijheid van de luchtvaartmaatschappij beperkt om de omvang van handbagage te bepalen.

Tegen het vonnis is geen beroep mogelijk. De Ieren willen niet zeggen of ze de uitspraak gewoon gaan negeren of dat ze de zaak gaan aanvechten bij de Europese rechter. Mogelijk wordt het bedrijf daartoe wel gedwongen als meer passagiers de toeslag gaan aanvechten. Ryanair kreeg eerder al te maken met de Italiaanse mededingingsautoriteit die oordeelde dat de internationaal vastgestelde standaardrolkoffer zonder extra kosten de cabine in mag.

In Nederland kondigde de Autoriteit Consument en Markt vorig jaar aan dat ze niet zal optreden tegen de nieuwe bagageregels, maar wel in de gaten houdt of de consument bij het boeken van een vlucht goed geïnformeerd wordt dat hij/zij extra kosten moet betalen voor een dienst die bij de meeste concurrenten bij de prijs is inbegrepen.

Ryanair stelt dat het niets verdient aan de maatregel, maar marktkenners trekken dat in twijfel. De onderneming staat bekend als de kampioen van de ‘bijkomstige inkomsten’. Ryanair haalt bijna 30 procent van zijn omzet uit toeslagen en kosten die het passagiers in rekening brengt voor extra diensten.

Het is ook de luchtvaartmaatschappij met de meest uitvoerige regels voor handbagage, die onder meer beschrijven of en hoe bruidsjurken, opblaasbare reddingsvesten, urnen en lawinereddingspakketten mogen worden vervoerd.

MEER LEZEN OVER HET VERDIENMODEL VAN GOEDKOPE LUCHTVAARTMAATSCHAPPIJEN? 

Ryanair is niet de enige luchtvaartmaatschappij die worstelt met de bagage die zijn reizigers meezeulen. KLM veranderde de spelregels eerder dit jaar. Gold een toeslag voor ruimbagage al voor de VS, Canada en bestemmingen in Europa, ook voor de rest van de wereld moet er bij KLM nu worden bijbetaald – op een handvol uitzonderingen na.

Ryanair-topman Michael O’Leary ziet reizigers als melkkoeien waaraan altijd nog meer geld te verdienen valt, vindt personeel een last en trekt zich hier in Nederland niets aan van gerechtelijke uitspraken. Hoe Ryanair steeds maar wegkomt met slecht gedrag? Daar zijn heel veel redenen voor.

Zo welkom als de klant is, zo problematisch is zijn bagage voor de luchtvaartmaatschappijen. Ze kunnen eraan verdienen, maar het kost ze ook geld. Vliegmaatschappijen zoeken naarstig naar oplossingen. Waarom uw koffer een melkkoe is én een kostenpost voor luchtvaart. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden