Recensies

Dark Skies **

Horror

Regie Scott Charles Stewart, Met Josh Hamilton, Keri Russell, Kadan Rockett

In 40 zalen

Dark Skies opent met een citaat van sciencefictionschrijver Arthur C. Clarke (2001: A Space Odyssey) over het bestaan van buitenaards leven. Hij zag twee mogelijkheden: we zijn alleen in het universum of we zijn dat niet. In bloedrode letters lezen we: beide verklaringen zijn even angstaanjagend.

Van een doorwrochte toekomstfilosofie is vervolgens geen sprake. Integendeel: het verhaaltje over een gezin in een Amerikaanse doorsneebuitenwijk dat te maken krijgt met ongewenst buitenaards bezoek ontpopt zich in hoog tempo tot een rechtlijnige dertien-in-een-dozijn griezelfilm. De makers zijn wijs genoeg om het gevaar lange tijd buiten beeld te houden, maar als het zover is worden de aliens zonder enige ironie verbeeld als die typische slungelachtige wezens met grote ogen en lange vingers, bekend van t-shirts en koffiemokken. Bij een film die het moet hebben van een handjevol goed getimede schrikeffecten, wat genreclichés (een griezelige kindertekening, een rammelende deur) en een paar scènes die in de eerste plaats doen denken aan films die beter zijn (The Birds, Invasion of the Body Snatchers) kom je daar niet mee weg. BJB

Het mannetje van de maan

****

Animatie

Regie Stephan Schesch

In 10 zalen

Het mannetje van de maan is eenzaam. Dus reist hij per komeet naar de aarde. Maar of het daar zoveel beter is, nu de wereldpresident op totale alleenheerschappij aast en Manneke Maan als buitenaardse bedreiging beschouwt?

Klinkt als de plot van een spetterend 3D-spektakel, maar dat is niet wat regisseur Schesch in Tomi Ungerers klassieke kinderboek De maanman (1967) zag. Hij bewerkte Ungerers verstilde, even kleurige als vlakke tekeningen tot een al net zo kalme, maar daarom niet minder boeiende animatiefilm, die vooral uitblinkt in sfeer: de aangenaam soezerige stemming wordt anderhalf uur volgehouden, met beelden waarin altijd wel ergens maanlicht glinstert. KT

Valentino

**

Komedie

Regie Remy van Heugten

In 94 zalen

Beter een nep-Italiaan dan een echte Marokkaan. Op basis van dit zelfverzonnen motto heeft Farid (Najib Amhali) een behoorlijk succesvol leven opgebouwd. Met een Latijnse tongval, uit Italiaanse B-films geleerde zinnen, een piekfijne garderobe en heel veel smoesjes werkt hij als autoverkoper Dino Valentino bij Maserati, en heeft hij directeursdochter Monique (Elise Schaap) tot zijn grote liefde weten te maken.

Alles loopt op rolletjes in deze vernederlandste versie van de Franse komedie L'Italien (2010), tot Monique Farid ten huwelijk vraagt; als romantische multiculti-komedie vol flauwe verwikkelingen sloddervost Valentino ongeïnspireerd af op het verplichte happy end. Hier en daar een grappig momentje en Ahmali's charmante verschijning kunnen de film niet redden. KT

Le grand soir

**

Regie Gustave de Kervern, Benoît Delépine

In 4 zalen

Financiële problemen, een mislukt huwelijk - de arme Jean Pierre (Albert Dupontel) krijgt het flink voor de kiezen. Van zijn broer NOT (Benoît Poelvoorde) - de 'oudste punker met hond van Europa' - leert hij dat het tijd is voor revolutie, en wel in het troosteloze winkelwalhalla waar hij eerder matrassen verkocht.

Het tragikomische Le grand soir van Gustave de Kervern en Benoît Delépine won de speciale juryprijs in Cannes en dat kan slechts verklaard worden door Frans chauvinisme en de o zo actuele setting.

En toch zit juist dat laatste de film in de weg: de consumptiemaatschappij is hier niet meer dan decor voor een opeenvolging van matige sketches. Daarbij krijgen de hilarisch bedoelde sprongen van Jean Pierre een nare bijsmaak in deze tijd waarin wanhopigen als hij het journaal domineren. Trouwens, een man die zich overgiet met benzine en zich in een supermarkt in brand probeert te steken - in welke periode was dat wél grappig geweest? FS