Recensies: Telefilms

Bannebroek's Got Talent

**

Regie Pieter Kramer. Met Rory Mijnen, Lars Henckens, Imme Buesink, Pepijn Stoter, Arjan Ederveen. Zondag 23 februari. (Steeds 9.00 uur, Nederland 3.)

Iedereen heeft talent, en iedereen heeft recht op een talentshow. Zo ook de bevolking van het fictieve Zuid-Nederlandse gehucht Bannebroek, waar het dans-, zang- of goocheltalent van de jeugd eens per jaar wordt beoordeeld tijdens een - in theorie - vrolijk samenzijn. De dubieuze jury, aangevoerd door kapper en amateurpsycholoog Jo (Arjan Ederveen), blijkt gevoelig voor de avances van al te fanatieke ouders. Dit in het nadeel van Max (11) en zijn beste vriend Willy (11), die meedingen met hun goochelact. Bannebroek's Got Talent komt van de makers van de heerlijke sprookjeskomedie Lang en Gelukkig (2010) en is opgetuigd met dezelfde, vileine humor, die hier ongetwijfeld iets over de hoofden van jonge kijkers scheert. De acteurs (Ederveen, Ruben van der Meer, Plien van Bennekom) voldoen, als typetjes in deze satire over samenleving-ontwrichtende roem, maar het gemakzuchtig uitgewerkte scenario blijft achter. De film lijkt haastig tot stand gekomen; scènes lopen wat te lang door en ogen soms afgeraffeld. Wat scheelt: regisseur Kramer en zijn cast beschikken over het vermogen om ook met vrij weinig om handen soms ineens raak te schieten. (Bor Beekman)

T.I.M

.

****

Regie Rolf van Eijk. Met Dyon Wilkens, Bas Keijzer en de stem van Abdelhadi Baaddi. Zondag 2 februari.

'Wat een oud grafding.' De 9-jarige Tibor (Dyon Wilkens) wordt uitgelachen door zijn leeftijdsgenootjes. In het toekomstbeeld van deze intelligente en avontuurlijke Telefilm is de huishoudrobot gemeengoed. Ze helpen je herinneringen te bewaren en in het geval van de sociaal onhandige Tibor is de machine-met-televisiehoofd zelfs zijn beste vriend. Probleem: het model dat Tibor vergezelt, de oervariant genaamd T.I.M. (The Incredible Machine), is zo hoogbejaard dat-ie rijp is voor de gevreesde recyclingfabriek. Daarop neemt Tibor zijn robotvriend stiekem mee op reis, op zoek naar een mysterieuze schepper/robotbouwer (die kan T.I.M. vast repareren, denkt hij), achtervolgd door schimmige figuren die op hun eigen manier in de oorsprong van het robotleven zijn geïnteresseerd. Wat volgt is een levendige, spannende en fantasierijke coming-of-agefilm, waarin de getalenteerde filmmaker Rolf van Eijk (zijn korte film Vast was ook al zo goed) zijn hoofdpersonage op speelse wijze levensvragen voorschotelt. Wat het betekent om mens te zijn. En hoe afhankelijk we zijn van technologie. Geen bijster originele gedachten, maar wel uitzonderlijk fris uitgewerkt. Zie het als de mooie Nederlandse kinderfilm Kauwboy met een vleugje Philip K. Dick. (Berend Jan Bockting)

Bouwdorp

****

Margien Rogaar. Met Kees Nieuwerf, Julian Ras, Roeland Fernhout, Maria Kraakman, Carola Arnons. Zondag 26 januari, 9.00 uur.

Wat een briljante locatie voor een familiefilm, zo'n huttenbouwdorp dat nog-net-geen-pubers de zomervakantie moet doortrekken. In Bouwdorp is het een vrijstaat waar de kinderen de regels bepalen. Twee voormalige beste vrienden, Ziggy en Bas, hebben zo'n ruzie die nergens echt mee begonnen is en tegelijkertijd over alles gaat. Ook over een meisje, natuurlijk. Regisseur Margien Rogaar heeft duidelijk veel plezier met het scenario van Tijs van Marle, met wie ze eerder de telefilm Bon Voyage en de televisieserie Doctor Cheezy maakte. Het uitgangspunt mag dan simpel zijn, Rogaar knipoogt vrolijk naar de filmconventies. Zo staan de twee 12-jarige sheriffs in deze oorlogsfilm annex western elkaar bijna naar het leven, zo breekt ze de spanning eventjes met - bijvoorbeeld - een waterballonnengevecht in slow-motion, zonder dat de film inzakt. Geen woord te veel, geen blik te weinig en de jonge acteurs Kees Nieuwerf en Julian Ras dragen de film met gemak. En: de meisjes verven hun hut misschien roze, ze kunnen net zo goed met een hamer overweg als de jongens. Een stoere film voor iedereen. (Floortje Smit)

Kris Kras

**

Regie David Grifhorst. Met Kamiel van Ophem, Yentl Meijer, Kim Pieters, Tom Jansen. Zondag 19 januari.

Het is vreselijk op Ibiza. De tweeling Jurre en Kiki wil zo snel mogelijk weer naar huis. Maar ze zijn er niet zomaar even op vakantie; hun moeder heeft op het eiland werk gevonden. Ondanks het mooie weer (Jurre haat warmte) en het privé-zwembad (Kiki heeft watervrees) kunnen de kinderen er niet aarden. Het ergste is dat ze hun lieve opa moeten missen. Wanneer die zijn heup breekt en in het ziekenhuis belandt, besluiten Jurre en Kiki terug te reizen naar Nederland om voor hem te zorgen. Het wordt een lange, bijzondere reis, want de twee 9-jarigen hebben geen geld of paspoort mee. De telefilm Kris Kras is een soort sprookje; de belevenissen van Jurre en Kiki hebben een hoog 'don't try this at home'-gehalte. Meeliften met een vreemde Franse snuiter die midden in een bos woont? Stiekem in het laadruim van een vliegtuig klimmen? Het is verwarrend dat de kluchtige avonturen zijn ingebed in een realistische setting waarin ook serieuze, herkenbare problemen opduiken. Kris Kras is nu eens slapstick, dan weer modern drama, dan weer fantasy. Een rommelig geheel, dat ook niet bijeengehouden kan worden door de met muziek dichtgesmeerde soundtrack. (Pauline Kleijer)

Rabarber

****

Regie Mark de Cloe. Met Nina Wyss, Thor Braun, Fockeline Ouwerkerk, Korneel Evers. Zondag 16 februari.

Siem en Winnie hebben er een hard hoofd in. Rik, de vader van Siem, is al twee keer gescheiden. En bij Winnie's moeder Tosca is er ook al een huwelijk stukgelopen. Als Rik en Tosca een week na hun verloving elkaar al in de haren vliegen, bedenkt het tweetal een plan om de relatie te redden. Eerst vragen ze tips aan een psycholoog. Maar de man, die overdreven gelijkenissen vertoont met Freud, is allergisch voor het woord tips. In de bieb vinden ze een boek met liefdeslessen die ze besluiten stuk voor stuk te verfilmen. Het maken van deze instructievideo vormt de hoofdmoot van de film en levert de charmantste scènes op. De krakkemikkige manier waarop ze (met zelfgemaakte astronautenpakken) lessen als 'Geef elkaar de ruimte' verbeelden, doet denken aan de film Be Kind Rewind, waarin twee videotheekmedewerkers hun eigen blockbusters gaan naspelen met kartonnen sets en props. In goede kinderfilmtraditie zijn Siem en Winnie slimmer en volwassener dan hun ouders en het spreekt voor zich dat Siem en Winnie verliefd worden op elkaar. Ook de rest van de plot laat zich raden, maar ondanks alles weet Rabarber het hart stiekem toch te verwarmen. (Haro Kraak)

Jongens

***

Regie Mischa Kamp Met Gijs Blom, Ko Zandvliet, Jonas Smulders, Ton Kas, Ferdi Stofmeel, Julia Akkermans, Stijn Taverne. Zondag 9 februari.

Al vanaf hun eerste blikwisseling zindert het tussen Sieger en Marc, die elkaar leren kennen als ze met hun hardloopteam voor een belangrijke estafettewedstrijd gaan trainen. Sieger (16) doet echter liever niets met die gevoelens. Hij probeert zichzelf wijs te maken dat hij op meisjes valt, maar met de leuke Jessica wil het óók niet vlotten. In de snackbar haalt hij snel wat extra mayonaise bij zijn frietjes, om aan een kus met haar te ontkomen. Mischa Kamp (Het paard van Sinterklaas, Tony 10) weet in Jongens de innerlijke onrust van Sieger mooi te treffen, zonder dat het er te dik bovenop ligt. Dat hij met zijn gevoelens worstelt, betekent immers niet dat het meteen moet gaan regenen of dat de muziek dramatisch moet uithalen. De film heeft met zijn momenten aan het water en de trampoline- en zomerkampscènes een fijn ontspannen vakantiesfeer. Knap, als je bedenkt dat scenaristen Chris Westendorp en Jaap Peter Enderlé met het conflict tussen Siegers opstandige broer Eddy en hun vader een extra laag drama hebben toegevoegd. Hoofdrolspelers Gijs Blom (Sieger) en Ko Zandvliet (Marc) leveren prima werk. De film is wel wat braafjes, ongetwijfeld vanwege het vroege uitzendtijdstip. Met twee hevig verliefde puberjongens als helden, is het uiteindelijk niet meer geloofwaardig als het bij wat zoenen en handje vasthouden blijft. (Kevin Toma)