Recensie - Jazz -Flat Earth Society ****

Amsterdam, Brakke Grond, 8/5

Zijn jazzbigbands saai? Een Belgische supergroep rekent af met een vooroordeel. Mogen we een keer afrekenen met het misplaatste vooroordeel dat jazzbigbands statische en pruikerige gezelschappen zijn? Terwijl in Nederland op dit moment het grote ensemble furore maakt met spannende bands als de David Kweksilber Big Band, het jeugdige New Rotterdam Jazz Orchestra en de Konrad Koselleck Big Band, heeft België al langere tijd een supergroep. Het vijftienkoppige Flat Earth Society bestaat al sinds 1998. Ze spelen dwars, humoristisch en met een open blik naar andere genres en gastmuzikanten.

Wat voorbeelden tijdens het concert in de Brakke Grond. Accordeonist Wim Wilaert (met Motörhead

T-Shirt) die geconcentreerd een repeterend ritme op zijn triangel tikt. Klarinettist en bandleider Peter Vermeersch die plotseling de microfoon pakt en blijkt te beschikken over bekwame rapskills. Ten slotte: de uitermate flauwe danspassen van dezelfde Wilaert, uitgebreid voor de band uitgevoerd. Soms oorstrelend, een andere keer erg droogkomisch.

Het zijn markante gebeurtenissen, waarmee een concert zich kan onderscheiden. Want The Flat Earth Society maakt vooral steengoede bigbandmuziek. De vaak hevig klinkende klankmuren zijn constant in beweging door dynamische partijwisselingen. De blazerssectie, bestaande uit saxen, klarinetten, trompetten, trombones en bastuba, wisselt constant van formatie, zodat de vaart erin blijft. De vaak gestaag uitdijende thema's worden langzaam gepeld of lossen op in plotselinge breaks. Je moet er bij blijven, of je wilt of niet.

Ook typisch voor zo'n levendige bigband is de relatief vrije rol voor de drummer. Teun Verbruggen heeft geen eendimensionale ritmefunctie waarin hij de boel bij elkaar moet houden, maar vertraagt en versnelt de tempo's en gaat het gesprek aan. Zijn regelmatig snoeiharde rockgrooves fokt hij op met onnavolgbare ritmewisselingen. Alsof de band niet al vitaal genoeg is.