Recap True Detective S02E02: het duurt niet lang voordat alles in de fik staat

Gisteravond werd de tweede aflevering van het tweede seizoen True Detective uitgezonden op HBO Nederland. Volkskrant-journalist Haro Kraak schrijft wekelijks een recap van elke aflevering, die steeds op dinsdag op Volkskrant.nl verschijnt. Let op: spoilers!

Frank Semyon (L) en Ray Velcoro, gespeeld door Vince Vaughn en Colin Farrell Beeld HBO
Frank Semyon (L) en Ray Velcoro, gespeeld door Vince Vaughn en Colin FarrellBeeld HBO

Het lijk is terug. En hoe.

Het stoffelijk overschot van de corrupte en seksverslaafde ambtenaar Ben Caspere ligt op een autopsietafel. Zijn ogen zijn weggeschroeid met zuur en zijn geslachtsdeel is weggeschoten met een shotgun - beide wonden komen kort, maar bijzonder krachtig in beeld.

In het begin van aflevering twee, Night Finds You, lijkt schrijver Nic Pizzolatto direct tot zijn critici te spreken. In seizoen één zou hij de lijken van vrouwen verheerlijkt hebben, nu maakt hij necrofielenporno van een mannelijk kadaver. Tot uw dienst.

Een lijk waar bovendien om gevochten wordt door drie concurrerende politieafdelingen: 'It's our body.' Vanuit verschillende vergaderingen worden in de eerste minuten meteen de kaarten op tafel gelegd: ja, de moord moet opgelost worden, maar onderwijl krijgen de agenten dubbele agenda's mee.

Ani (Rachel McAdams) moet vuil uit het corruptietrog oprakelen over Ray en zijn afdeling, Ray (Colin Farrell) moet zorgen dat datzelfde vuil juist op de bodem van de oceaan blijft liggen, en ook geschorste motoragent Paul (Taylor Kitsch) moet zoveel mogelijk bagger over de anderen verzamelen.

Alle ingrediënten voor intrige zijn aanwezig. En Pizzolatto is uit op een explosief mengsel: het duurt niet lang meer voordat alles in de fik staat.

Aflevering twee gaat verder in het (haast plichtmatig) onthullen van de trauma's van de hoofdpersonen. Als zijn liefje naar het oorlogsverleden van de zelfdestructieve Paul vraagt, zegt hij met zware stem: 'You know I don't talk about the desert.' Een ruzie later wil zij hem nooit meer zien.

Daarna bezoekt hij zijn moeder, die hem net iets te sensueel aanraakt en te aanmatigend toespreekt - wat zit daarachter? Als straks blijkt dat Paul zijn vader heeft vermoord, zou het Oedipus-verhaal compleet zijn. Alhoewel, Paul zou goed gay kunnen zijn. Er is een verhaal over een 'fag' die hem versierde bij de bank, en hij kijkt wel erg aandachtig naar een homoseksuele hoer die uit een Porsche stapt. En we weten dat elk moment betekenis kan hebben in True Detective. Het zou de viagra in elk geval verklaren.

Rachel McAdams als Ani. Beeld HBO
Rachel McAdams als Ani.Beeld HBO

Crimineel Frank (Vince Vaughn), die verwoed blijft zoeken naar de vijf miljoen dollar die Caspere in zijn graf heeft meegenomen, ligt 's nachts wakker en vertelt een pijnlijke jeugdherinnering aan zijn vrouw: zijn vader sloot hem weleens op in de kelder als hij ging zuipen, en één keer kwam zijn vader niet terug. Vijf dagen verbleef hij daar, na twee dagen was het eten op en op de derde dag viel het licht uit. Toen kwamen de ratten die aan zijn vinger begonnen te knagen. De zesjarige Frank sloeg het beest tot pulp.

De metafoor ligt er dik bovenop: Frank was bang dat de roofdieren hem opaten in het donker, net zoals hij nu bang is dat er roofdieren achter hem aan zitten, maar in het duister tast waarvandaan ze komen.

Waarom Ray zo diep in de zak van Frank zit, wordt onthuld tijdens een van hun gesprekjes in het gure café. Frank heeft het dode lichaam van de verkrachter voor Ray laten verdwijnen. Als Ray hem niet informatie blijft voeden, geeft hij hem aan bij de politie. Maar dat lijkt Ray bijna niet meer te deren. Je hebt geen keus, zegt Frank tegen hem, maar Ray houdt het erop dat ieder mens die 'ene optie' heeft, waarmee hij het tweede personage wordt dat openlijk met suïcidale neigingen flirt.

Dat Ray de verkrachter van zijn ex-vrouw zelf heeft vermoord, weten we nu ook zeker. 'You know what I've done for you', zegt hij tegen haar bij het schoolplein.

'Don't you dare say that you did that for me', zegt zij, waarna ze hem vertelt dat ze volledige voogdij wil over hun zoon. 'You're bad, Ray', zegt ze ter verduidelijking, maar daar twijfelt op dat moment al geen enkele kijker meer aan.

Zoals elk personage in deze serie briest en hijgt Ray zwaar als hij woedend is en iets intens wil zeggen. 'I will burn this city to the fucking ground', bezweert hij haar. Zijn kin trilt, zijn dikke donkere wenkbrauwen hangen op z'n allerzieligst en je kunt al bijna de whisky voelen die straks zijn keel zal doen gloeien.

Het is dat soort spierballentaal die wederom in elke scène terugkeert, zinnen die het personage zo op het lijf geschreven zijn dat je de intentie van de auteur in elke seconde voelt, iets wat je als kijker juist niet wil. Althans, ik wil liefst terloops in een verhaal worden meegevoerd, en niet elke keuze van de maker kunnen doorgronden.

Als Ray wordt gevraagd of hij hecht met zijn partner is, zegt hij laconiek: 'I'm not tight with anybody.' Maar dat weet je dan al. Je wilt soms meer in het ongewisse blijven.

Ook de moeilijke jeugd van Ani wordt weer aangestipt. Ray en Ani zijn op bezoek bij de psychiater - zonnebril, choker, bruine huid strak van de cosmetische chirurgie - die Caspere heeft behandeld. Van hem leren ze dat de ambtenaar escorts frequenteerde, een verslaving waarvoor hij zich schuldig voelde. De psychiater kent Ani's goeroe-vader van vroeger. Ze groeide op in een gezin van vijf in een hippie gemeenschap. Twee van die kinderen pleegden zelfmoord, en twee zitten in de bak. 'De vijfde werd rechercheur', zegt Ani koel. (Wat overigens kan betekenen dat Ani liegt of dat haar zus niet in dezelfde commune opgroeide, aangezien die niet dood of gevangen is)

Als Ani en Ray die avond langs de sweatshops van Vinci rijden, hebben ze een veelbetekenend gesprek. 'My strong suspicion is: we get the world we deserve', zegt Ray over de ellende om hen heen (tevens de tagline van dit seizoen). Hij besluit meteen alle roddels over hem op tafel te leggen: hij zou de verkrachter van zijn vrouw vermoord hebben en daardoor met een bende in aanraking gekomen zijn, en hij houdt er ook een hoop slechte gewoonten op na.

Is er iets van waar, wil Ani weten. Zeker, zegt hij: 'Bad habits. Never lost one yet.'

Op haar beurt is Ani openhartig over haar voorliefde voor messen. Er is één verschil tussen de seksen, zegt ze: dat de een de ander met zijn blote handen kan vermoorden. Ook als ze dit werk niet zou doen, zou ze die messen altijd bij zich dragen.

Het mannenhatende antwoord op de kritiek van feministen, begint wel erg radicaal te worden. Pizzolatto lijkt dat ook door te hebben en laat Ray - ironisch - opmerken: 'Dat je het weet: ik steun het feminisme. Met name door erg onzeker over mijn lichaam te zijn.'

Hoewel je je hier weer te bewust bent van de auteur, krijgen we wel een glimp van humor voorgeschoteld, gelijk aan de aanstekelijke auto-onderonsjes van Rusty en Mart. Laten we hopen dat Pizzolatto zijn komische talenten meer verkent, de zwaarte enigszins laat varen en - geen gemakkelijke taak voor zo'n gewichtige schrijver - zich in de komende afleveringen wat meer schuilt houdt tussen de regels.

Dat het spannende tijden worden is zeker, want de kijker wordt achtergelaten met een old-school cliffhanger van jewelste. Ray is erachter gekomen dat Caspere een tweede huis had (Frank kreeg deze informatie van een nachtclubeigenaar met 'FUCK YOU' geschreven op zijn gouden tanden). Als Ray de woning bezoekt, vindt hij een lopende kraan, een radio die aanstaat, onheilspellende maskers en opgezette dieren aan de muur, en een draaiende camera op de wc. Voordat hij kan bedenken wat dit allemaal te betekenen heeft, wordt hij neergeschoten door een duistere schutter met een nog veel duisterder masker met een enorme zwarte snavel.

Met een shotgun wordt Ray tweemaal in zijn buik geschoten. Het is bijna niet voor te stellen dat de hoofdpersoon die tot nu toe de meeste schermtijd heeft gekregen, niet meer terugkeert. Maar Ray leek geen kogelwerend vest aan te hebben.

Zou de schutter met losse flodders hebben geschoten? Of laat Pizzolatto Ray sterven? In dat geval gaan we de ongewassen, puik besnorde agent toch een beetje missen, bijvoorbeeld om uitspraken als: 'A good beating can provoke personal growth.'

Ps. In de eerste aflevering heb ik een vreemd foutje over het hoofd gezien. Ani's goeroe-vader noemt haar zus Athena mijmerend 'godin van de liefde'. Hij zei dit zo serieus dat het me niet te binnenschoot dat Aphrodite natuurlijk de godin is van de liefde. Het is uitgesloten dat dit een foutje van de schrijver zelf is, lijkt mij. Alles is met opzet in de wereld van Pizzolatto, alles heeft betekenis. Misschien duidt het op leugenachtige trekjes binnen de familie. Ani zei immers ook al wat dubieus over haar broers en zussen die zelfmoord zouden hebben gepleegd of in de bak zou zitten. Het kan natuurlijk ook dat de vaders domheid even wordt benadrukt, de spot drijven met de zweverige en pretentieuze hippie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden