Recap

Recap Girls S04E10: Beyoncé kan trots zijn

Aflevering tien van de populaire serie Girls was maandagavond te zien op de Nederlandse HBO. Volkskrant-redacteur Loes Reijmer schrijft wekelijks een recap van elke aflevering, die - in principe - steeds op dinsdag op Volkskrant.nl verschijnt. Hier de bespreking van de tiende en laatste aflevering van het nieuwe seizoen (let op: spoilers!).

Loes Reijmer
Adam en Hannah bij de couveuse van de pasgeboren Jessa-Hannah Bluebell Poem Schlesinger Sackler. Beeld HBO
Adam en Hannah bij de couveuse van de pasgeboren Jessa-Hannah Bluebell Poem Schlesinger Sackler.Beeld HBO

Wie had tien weken geleden gedacht dat het thema van seizoen 4 van Girls zich zou schuilhouden in een zalmroze badkamer? Het was even doorbijten voor de kijker, de symboliek hield zich op in een onherbergzame badkuip vol water, vlees en schaamhaar, maar daar was het uiteindelijk dan toch: een voetje - en daarmee de hoop op nieuw leven.

Hoop. Het woord is in deze recaps zo vaak gevallen dat je het tekstboekje van de Greatest Hits van het Songfestival ermee zou kunnen vullen. De hoop dat het een opgewekter, beter seizoen van Girls zou worden. De hoop dat de jonge vrouwen eindelijk eens verstandige keuzen zouden maken. De hoop dat de kring van getrouwen zich zou uitbreiden met fijne, nieuwe personages (en vooruit: de hoop dat Marnie stopt met zingen en Hannah een publieksvriendelijkere manier zou vinden om haar trommelvlies te perforeren).

Afgezien van die laatste twee - kijkers met een wattenstaafjestrauma kregen er de tongriempiercing van een krijsende 15-jarige bij - kunnen we concluderen dat seizoen 4 de hoop inloste. Het was optimistischer, minder grauwgrijs. Er viel veel lol te beleven aan nieuwe personages: de gaysian en literaire corpsbal in het schrijfklasje, de gestoorde Ace, lieve Fran en boven alles Mimi-Rose, de opper-Roos der Roosen. De hoofdpersonages waren meer dan ooit een hyperbool van zichzelf, maar lang niet zo onuitstaanbaar als in seizoen 2 en 3.

Hannah. Beeld HBO
Hannah.Beeld HBO

Dunne lijn tussen drama en karikatuur

Overigens kan het oordeel met dezelfde argumenten de andere kant uitslaan. Zoals Rutger Lemm afgelopen zaterdag terecht opmerkte in nrc.next bewandelt Girls de dunne lijn tussen drama en karikatuur. Degenen die kijken voor levensecht drama zullen deze tien afleveringen minder hebben gevonden. Seizoen 4 was perfect voor wie graag navelstaart in de lachspiegel van de eigen generatie.

De laatste aflevering is optimistisch en scoort een 8,5 op de feministische meetlat. De vier vrouwen maken stuk voor stuk moeilijke, maar verstandige keuzen waarmee ze inzetten op een nieuw leven. Cisca Dresselhuys - pardon - Beyoncé kan trots zijn.

Shoshanna verkiest een baan in het buitenland boven een leven als trophy wife van de poedersoepmagnaat. Ze zal iets gaan doen met marketing ('een passie van me') en social media ('die zijn ook favoriet') in Japan. Japan! Een betere bestemming voor Shoshanna is er natuurlijk niet, met haar zwarte bob, poederroze slaapkamer en kinderachtige haarspeldjes. Met een beetje goede wil en een paar kniekousen kan ze haar marketingbaan binnen afzienbare tijd verruilen voor een plek in het Harajuku-leger van Gwen Stefani.

Ook Marnie lijkt plotseling in een bak vol zelfbewustzijn te zijn gevallen. Desi komt niet opdagen bij hun zoveelste potentiële doorbraak. Ze slaat het aanbod van de platenbaas om haar te begeleiden op gitaar af en zingt en speelt zelf. Het optreden is in ieder geval minder verschrikkelijk dan wanneer Desi ook op het podium zit, omdat - soms kan het zo simpel zijn - Desi niet ook op het podium zit.

De vermoedelijke reden van zijn afwezigheid vormt het hoogtepunt van de aflevering: de tirade die Ray tegen hem afsteekt als hem wordt gevraagd of ze 'oké zijn'. 'Ik wil graag dat iedereen in mijn omgeving gelukkig is', zegt Desi, daarmee nog maar eens bevestigend dat hij de gitaarspelende tofubal is die denkt dat de wereld om hem draait. Ray zegt alles wat wij de afgelopen tien weken ook naar het scherm hebben geschreeuwd. Dat hij egoïstisch is! Dat hij een eikel is! Dat hij oogpotlood gebruikt!

Ray is wat onderbelicht gebleven in de recaps, omdat hij zijn retorische gaven vooral inzette voor het verplaatsen van stoplichten. Fijn dat hij ze nu ook aanwendt voor de publieke zaak, namelijk: laat Desi op zijn motor stappen en uit Girls wegrijden.

Ray (L) en Desi. Beeld HBO
Ray (L) en Desi.Beeld HBO

Natte, vieze sneeuw

Het bizarre baringsritueel van Caroline en Laird ('ik baar dit kind zelf, zoals een tiener in de provincie') vormt het andere hoogtepunt van de slotaflevering. Ja, het beeld - de verwilderde blik en het manisch masseren van de buik - mag dan blijvende schade aanrichten aan ons hoornvlies en eventuele kinderwens, grappig is het wel. Bovendien levert de gebeurtenis Jessa een inzicht op. Eindelijk weet ze wat ze met haar leven wil doen: therapeut worden.

Blijkbaar heeft Jessa het idee dat ze Caroline door haar gestoorde bevallingsplan heeft gepraat, maar ik was vooral onder de indruk van haar kordate handelen: de verve waarmee ze haar haar in een knot doet en een duik in de badkuip neemt om een blik te werpen op de vagina van schreeuwende Caroline. Bij Jessa valt natuurlijk niet uit te sluiten dat hier morsig eigenbelang speelt ('ik ben benieuwd hoe het er van onder uitziet'), maar toch was het dermate indrukwekkend dat ik als carrièrecoach eerder verloskundige zou adviseren. Of veearts.

Adam, Hannah en Jessa bij de bevalling van Caroline. Beeld HBO
Adam, Hannah en Jessa bij de bevalling van Caroline.Beeld HBO

Ook Hannah slaat een nieuwe weg in rond het kraambed van Caroline, of beter gezegd: ze sluit iets af. Adam wil haar terug, vertelt hij terwijl ze samen boven de couveuse van de pasgeboren Jessa-Hannah Bluebell Poem Schlesinger Sackler (yes, hulde voor de namenbedenkers dit seizoen!) hangen. Even lijkt alsof ze een beetje tegensputtert voor de vorm, maar nee: ze wil hem echt niet terug.

In de laatst minuut spoelen we zes maanden vooruit en zien we Hannah en Fran blij door de sneeuw stappen, de officiële geboorte van het stel dat online inmiddels al Frannah is gedoopt. De besneeuwde setting is zo Hollywood dat je even vermoedt dat Bridget Jones zometeen in een panterslip voorbij komt gerend op weg naar Mark Darcy. Maar hé, dit is geen romantische komedie, dit is Girls. En dus zal de witte idylle aan het begin van volgend seizoen alweer veranderd zijn in natte, vieze sneeuw.

Een beetje zoals Hannah het leven voorstelt aan Jessa-Hannah Bluebell Poem Schlesinger Sackler: 'Ik kan je geen perfectie garanderen, maar wel intriges.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden