Recap Better Call Saul S01E06: Stijlvol en beklemmend als de beste films

Aflevering zes van Breaking Bad-spin-off Better Call Saul is sinds dinsdag te zien op Netflix. Volkskrant-filmmedewerker Berend Jan Bockting schrijft wekelijks een recap van elke aflevering, die steeds op woensdag op Volkskrant.nl verschijnt. Let op: spoilers!

Mike in Better Call Saul episode 6 Beeld Screenshot

Het was de aflevering waar je op hoopte, na die dip van vorige week. De aflevering die broodnodig was ook, omdat Better Call Saul een serie is die het in zich heeft om zomaar, wanneer je even niet oplet, het terrein der bedenkelijke joligheid te betrekken.

Niets van dat in aflevering zes, gelukkig, waarin die heerlijk droevige en doorleefde kale kop van parkeerwacht Mike een meeslepende, duistere aflevering lang onafgebroken je beeldscherm vulde. Sinds 24 uur geldt vertolker Jonathan Banks als een van de favorieten voor een Emmy. Ik zal niet de eerste zijn die dacht dat Better Call Saul best stiekem verder mag gaan als Better Call Mike.

De slotscène van de vorige aflevering was beloftevol: we zagen hoe Mike na een lange parkeerwachtnacht thuis voor tv schoof, waarna een agent aan zijn deur benadrukte dat-ie tamelijk ver van huis is geraakt. Deze week namen Vince Gilligan en co alle tijd voor zijn backstory.

Westernklassiekers

Geheel in de trant van de westernklassiekers die ten grondslag lagen aan Breaking Bad, begint Mikes verhaal met een flashback van de aankomst van een trein, in Albuquerque. Fijn kalm gefilmd: eerst een shot van de spoorrails vanuit de neus van de trein, dan vanaf het perron, laag vanaf de grond, eerst gericht op een paar schoenen, dan langzaam omhoog tot zijn gezicht in beeld verschijnt, als een eenzame cowboy. Op het station ontmoet Mike een vrouw - hij is zichtbaar blij dat ze hem op komt halen. Maar eerst even snel naar het toilet: niet links naar de heren, maar rechts richting de vrouwen (hij roept: er is niemand), waar hij maandverband uit een automaat haalt om zijn schotwond te verbinden.

De scène is illustratief voor de slimme vertelwijze waarmee Mikes achtergrond gestalte krijgt: je krijgt kleine brokjes informatie die verklaren én vragen oproepen, waarna er gaandeweg een completer beeld ontstaat. Bevredigend ook, als een op zichzelf staande film. Daar kunnen de series die het uitsmeren van plotlijnen over héél veel afleveringen tot kunst hebben verheven - denk Game of Thrones, denk House of Cards - van leren.

Goed, die vrouw heet dus Stacey, ze is Mikes schoondochter en ze woont met haar dochter Kaylee in Albuquerque. Mike en Stacey bespreken de recente dood van Matty, Mikes zoon en Stacy's echtgenoot. Matty was ook agent, in Philadelphia, net als zijn vader. Stacey is bezorgd: de avond voor Matty's dood voerde hij midden in de nacht een geagiteerd telefoongesprek waarover hij vervolgens niet wilde praten. Ze denkt dat hij in de problemen zat en die problemen op dat moment met Mike besprak, maar Mike ontkent (hij weet meer natuurlijk). Mike neemt een taxi en laat zijn wond behandelen bij een dierenarts.

Openingsshot in Better Call Saul E06 Beeld Screenshot

'Lawyer'

Flashforward naar het heden: Mike zit in een verhoorkamer terwijl twee agenten meer willen weten over de dood van Matty en de twee agenten waar hij mee samenwerkte. Mikes enige respons: 'Lawyer.' Enter Jimmy, die in zijn matwitte Matlock-outfit van vorige week ('geen Matlock, maar een jonge Paul Newman verkleed als Matlock' - achter hoeveel laagjes fictieve identiteit kan een mens zich verstoppen?) de opdracht krijgt om na afloop van het verhoor koffie te morsen over de agent die het gesprek notuleert. Jimmy piekert er niet over en schuift gewoon aan.

De zaak naar de dood van Matty liep dood, tot zijn twee collega's Hoffman en Fenske een paar maanden geleden werden vermoord. Dat maakte de hele toestand uiterst verdacht: hielden de agenten zich wellicht bezig met duistere zaken? Mike doet opnieuw of zijn neus bloed: ja, hij zag de heren Hoffman en Fenske in een 'cop bar', heel toevallig de avond voor iemand ze neerknalde op een afgelegen parkeerterrein, maar hij sprak ze verder niet ofzo. Jaja.

Na afloop morst Jimmy tóch die koffie, als een 'derderangs Marx-brother', en steelt Mike het notitieboekje. Hij ontdekt dat Stacey de politie op hem afstuurde. Stacey verdedigt zich: Matty kwam op een gegeven moment thuis met een stapel geld die de boel alleen maar verdachter maakte. Mike bekent: dat telefoontje, die ene nacht voor Matty's dood, dat kwam inderdaad van Mike. Maar zijn zoon corrupt, zoals nu iedereen lijkt te denken? Hoffman en Fenske hebben Matty in hun duistere zaakjes betrokken, weet Mike zeker. Zijn zoon is onschuldig. Hij is woest - en wat kan-ie mooi woest zijn.

Straalbezopen

Flashback #2 beschrijft de bewuste avond in het politiecafé in Philadelphia. Mike breekt in in een politieauto en zuipt zich vervolgens klem in de kroeg, iets dat hij in die periode vaker deed. Straalbezopen strompelt hij richting twee agenten - Hoffman en Fenske, dat kan niet missen - en klinkt het mompelend maar o zo dreigend: 'I know it was you.' Hun gezichten verstarren, Mike drinkt verder.

Buiten strompelt hij verder, tot de twee agenten hem met zachte hand in hun auto dwingen. Mike, op de achterbank, zangerig en met wegdraaiende ogen: 'It was youuuu.... I know it was youuuuu...' Zal het deze scène zijn die we bij de Emmy's in september opnieuw te zien krijgen? Dronkenschap oogde zelden zo dreigend, in ieder geval.

In een schimmig duister buurtje wordt Mike uit de auto gezet. Op een afstandje overleggen Hoffman en Fenske wat met hem te doen. Dom. Te laat. Die dronkenmanstocht was een act of Mike kan de alcohol in zijn brein verdomd goed kanaliseren, want hij richt zijn pistool op beide heren. In het daaropvolgende vuurgevecht (Mike heeft niet alle wapens onklaar gemaakt toen hij aan het begin van de avond hun auto opende) schiet Mike beide agenten dood en raakt hij zelf gewond aan zijn schouder. In een fabelachtig mooi shot zwalkt hij verder de nacht in.

De beste films

En dan moet de sterkst gespeelde scène nog komen. Terug in het heden vertelt Mike alles tegen Stacey: dat iedereen in het politiecorps van Philadelphia corrupt was, hijzelf idem dito. Dat Matty twijfelde of hij geld aan moest nemen en Mike om advies vroeg. Dat Mike vertelde dat het verstandig was om mee te draaien met de rest ('you go along, you get along'), dat hij uiteindelijk geld aannam en dat Hoffman en Fenske hem uiteindelijk tóch vermoordden omdat ze hem niet vertrouwden.

Stacey, die nog steeds niet alles weet: 'Als zij Matty hebben vermoord, wie doodde hen dan?'

Mike: 'Dit zou je moeten weten. De vraag is: kan je ermee leven?' En dan weer die schitterende droevige ogen.

Het zegt veel, zo niet alles, over de rekbaarheid van Better Call Saul. De ene week nog wat te melig, de volgende week stijlvol, beklemmend en fenomenaal gespeeld, als in de beste films.

Beeld Screenshot
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden