'Rebel by birth' wil graag worden gezien op een Harley-Davidson

Liefhebbers van Harley-Davidson hebben lak aan de crisis. De roemruchte Amerikaanse fabrikant van motorfietsen heeft in 2012 bijna een kwart miljoen motoren verkocht, een stijging van ruim 6 procent. De omzet was 5,6 miljard dollar (4,2 miljard euro), tegen 5,3 miljard dollar over 2011, blijkt uit jaarcijfers die dinsdag zijn bekendgemaakt.

VAN ONZE VERSLAGGEVER JONATHAN WITTEMAN

AMSTERDAM - In Amerika, goed voor tweederde van de omzet, steeg de verkoop met 6,6 procent, buiten Amerika werden 5,6 procent meer Harley-Davidsons verkocht. De winst van het bedrijf uit Milwaukee klom van 548 miljoen dollar in 2011 naar 624 miljoen dollar in 2012.

Tegelijkertijd waren de meest recente cijfers, over het vierde kwartaal van 2012, minder florissant. De winst bedroeg over de laatste drie maanden van het jaar 70,6 miljoen dollar (52,5 miljoen euro), tegen 105,7 miljoen dollar (78,7 miljoen euro) in het vierde kwartaal van 2011. De prognoses voor dit jaar zijn wel gunstig. Harley-Davidson verwacht in 2013 tussen de 259- en 264 duizend te verschepen naar motorhandelaren en distributeurs.

Op de beurs in New York noteert Harley Davidson nu bijna 54 dollar, de hoogste stand in zeker vijf jaar. Sinds maart 2009 is de koers aan het stijgen. In dat jaar begon Harley-Davidson met een grote opschoning waarbij de productiekosten werden verlaagd en de snelheid waarmee nieuwe motoren werden ontwikkeld sterk omhoog ging. Daarmee hoopt het bedrijf jaarlijks tussen de 230 en 250 miljoen euro te kunnen besparen.

Het succes van Harley-Davidson is vooral een voorbeeld van gewiekste marketing. Begin jaren tachtig stond het bedrijf er slecht voor door hevige concurrentie uit Azië. De ommekeer kwam toen het bedrijf zich begon voor te staan op de 'retro', vrijbuiterige uitstraling van het merk, met reclameslogans als 'So screw it, let's ride' en 'American by choice. Rebel by birth'.

De fabrikant zelf wijt het huidige succes onder meer aan verbeteringen in de productie in de grote fabrieken in York, Kansas City en Pennsylvania, waardoor Harley-Davidson sneller kan reageren op de wispelturige marktvraag. Voorheen produceerde het precies honderd jaar oude bedrijf een vaste voorraad, waardoor het dikwijls zat opgescheept met grote hoeveelheden van series bij nader inzien toch niet populaire motorfietsen.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden