RE- focust op doodgewone zaken

RE-, een niet-glossy blad over alledaagse dingen, is het leukste tijdschrift dat het afgelopen jaar in Nederland verscheen. Twee nummers van dit tweetalige 'Daily Life Magazine' zijn inmiddels uitgebracht....

RE- is anders dan andere bladen. Op de pagina's glanzen geen perfect opgemaakte gezichten en onberispelijk gestylede omgevingen je tegemoet. Op het omslag van RE-#1 staan nondescripte foto's van voeten in gympies en personen van wie je het gezicht net niet kunt zien.

De cover van nummer 2 toont een blond meisje met slierterig haar en een glimmend gezicht, beide gotspes in modeland, waar je goedgekapt en matgepoederd dient te zijn. Haar portret is onscherp en overbelicht als een haastig geschoten polaroid. Maar haar helderblauwe ogen boven dat lullige corduroy jasje zijn fascinerend: een echt mens van vlees en bloed.

Je moet ervan houden. In plaats van de kijker te overspoelen met beeldschone beroemdheden en flitsende dynamiek, focust RE- op details en doodgewone zaken. Op onbestemde stukjes stad als vluchtheuvels en zebrapaden. Op bureaubladen, die door wat ze torsen het karakter van de gebruiker blootleggen. En vooral op de verhalen van Van Bennekoms vrienden, die vertellen over hun huiselijk leven (in The Home Issue) en over hoe media en het dagelijks leven elkaar beïnvloeden (in The Media Issue).

Saai en onopvallend zijn deze alledaagse beelden en verhalen allesbehalve. Van Bennekoms vrienden zijn jonge-mensen-die-wat-willen en behoorlijk succesvol zijn, zoals mode-ontwerper Viktor van het aanstormende duo Viktor & Rolf, fotograaf Martine Stig en mode-ontwerpster Pascale Gatzen. Daarbij gaat RE- in op werk van geestverwanten, zoals de trendy kunst- en mode-fotograaf Wolfgang Tillmans, beroemd door de onopgesmukte manier waarop hij zijn generatie verbeeldt, en de Franse kunstenaar Dominique Gonzales-Foerster, maakster van het tijdschrift Permanent Food.

Van Bennekom verstaat zijn vak. De manier waarop hij al deze verhalen en foto's presenteert, maakt RE- tot een boeiend, eigentijds document. Daarvoor breekt hij met alle wetten van de fotografie, de lay-out en de journalistiek. Het voorwoord en de inhoudsopgave van RE-2 bestaan uit een per e-mail gehouden discussie tussen Van Bennekom en ene Hanneke Grootenboer, die integraal is afgedrukt.

Verderop in het blad lost hij het journalistieke probleem 'wat te doen met interessante alinea's die met geen mogelijkheid in de lopende tekst passen' op door die domweg achterin het blad apart af te drukken. En hij schrikt niet terug van hedendaags plagiaat: in RE-#2 hergebruikt Van Bennekom een aantal foto's en covers, die eerder in het tijdschrift Blvd verschenen.

In feite is RE- een meta-tijdschrift, een tijdschrift over het maken van tijdschriften. Vaktechnisch is het allemaal not done, maar het oogt en leest als een verfrissend alternatief voor ingesleten regels. Re-See had Van Bennekom zijn blad aanvankelijk willen noemen, maar dat was te nadrukkelijk; RE- klonk beter.

Dit initiatief, geboren op de Jan van Eyck academie waar Van Bennekom een tijdlang studeerde, zegt iets over de veranderende rol van de grafisch vormgever. Van Bennekom is niet de enige die niet langer genoegen neemt met een rol als 'vertaler' van inhoud en beeld van anderen in vorm, maar meer redactionele invloed wil. En neemt: in zijn eigen tijdschrift kan hij naar hartelust experimenteren.

RE- is verkrijgbaar bij diverse boekhandels in het land, voor info 020-6885672.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden