RDW: ruim de helft geteste dieselauto's stoot meer uit dan toegestaan

Opnieuw is gebleken dat dieselauto's veel meer schadelijke stikstofoxiden uitstoten dan is toegestaan. De afgelopen maanden heeft de Dienst Wegverkeer (RDW) dertig voertuigen onderzocht die in het verleden door de instantie waren goedgekeurd voor de Europese wegen. Ruim de helft van de onderzochte auto's bleek tijdens de nieuwe test de norm fors te overschrijden.

Beeld anp

Diesels die te veel stikstofoxiden uitstoten zijn de Jeep Wrangler Unlimited Van, de Jeep Grand Cherokee Van, de Volvo XC90, de Opel Mokka, Suzuki SX4, Kia Sorento, de Suzuki Vitara en diverse modellen van Chevrolet. Al deze modellen zitten nu op het verdachtenbankje van de RDW.

Om te kijken hoe deze diesels presteerden, heeft de RDW samen met TNO een praktijktest ontwikkeld die overeenstemt met de manier waarop alle auto's van af 2017 getest zullen worden. Tijdens de tests hebben de voertuigen volgens een vast stramien een bepaalde route afgelegd die lijkt op hoe in het dagelijks verkeer wordt gereden. Tot nu toe worden auto's in een lab getest. Daarbij wordt weinig van de motor gevergd, waardoor de meeste auto's de norm makkelijk halen. In praktijkgebruik is de belasting vaak veel hoger, waardoor motoren veel smeriger zijn.

Bij de nu gehouden praktijktest heeft de RDW een zogenoemde conformiteitsfactor ingesteld van 5. Dit betekent dat een auto maximaal vijf keer meer mag uitstoten dan is voorgeschreven volgens de laboratoriumlimiet. Deze hoge conformiteitsfactor van vijf wordt momenteel door alle Europese landen gehanteerd die verdachte diesels aan een hernieuwd onderzoek onderwerpen, aldus de RDW. Door de grens hoog te leggen kunnen eventuele testvariabelen zoals schommelende buitentemperaturen of verschillen in testritten worden uitgefilterd. Auto's die een uitstoot hebben die boven de 5 ligt, zijn door de RDW als verdacht aangemerkt.

Bij zestien van de dertig onderzochte auto's is mogelijk sprake van sjoemelsoftware, of ontoelaatbare uitschakeling van systemen die uitlaatgassen moeten reinigen. Fabrikanten die nu door de RDW als verdacht zijn aangemerkt, moeten de komende maanden verklaren waarom hun auto's zo'n hoge uitstoot hebben. Deze auto's zullen opnieuw aan tests worden onderworpen. Dat zal volgens de RDW gebeuren op een rollenbank en niet in de praktijk, omdat in dat geval heel nauwkeurig allerlei variabelen, zoals omgevingstemperatuur, kunnen worden geregeld.

Bij een lagere buitentemperatuur worden sommige schoonmaaksystemen uitgeschakeld om schade aan de motor te voorkomen. Bij lage temperaturen zou bijvoorbeeld corrosie kunnen optreden, waardoor de motor eerder stuk gaat. In dat geval mogen schoonmaaksystemen volgens de wet geleidelijk worden uitgeschakeld.

'Fabrikanten die nu verdacht zijn, moeten wel aantonen dat hun handelswijze noodzakelijk is', zegt RDW-woordvoerder Hans van Geenhuizen. Kunnen ze dat niet of niet genoeg, dan kan de RDW ze verplichten tot een terugroepactie die ervoor moet zorgen dat de motor schoner wordt. Dit is bijvoorbeeld bij Volkswagen gebeurd, waarmee het dieselschandaal begonnen is. In het uiterste geval kan RDW de typegoedkeuring intrekken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden