& rdquo;Cola Turka smaakt lekker en de prijs is in orde'

'Vroeger dronk ik bijna nooit cola, nu drink ik Cola Turka.' Geen reclameslogan, maar de spontane woorden van een 26-jarige Turkse taxichauffeur....

Dat slaat aan in Turkije, waar zeker sinds de oorlog in Irak anti-Amerikaanse gevoelens schijnen te heersen. Ook in andere landen zijn cola's op de markt gekomen als politiek statement tegen de Amerikaanse supermacht. In Groot-Brittannië is er Qibla Cola, in Frankrijk Mecca Cola en in Iran Zam Zam Cola.

'De reclame laat zien hoe warmhartig Turken zijn. Ik zou willen dat koelbloedige Amerikanen ons beter leren kennen door deze reclame', zegt de taxichauffeur. 'Ik vind Cola Turka heel goed. De prijs is in orde en het smaakt lekker.' De frisdrank zit in blikjes met de kleuren van de Turkse vlag: rood en wit, dezelfde kleuren als die van Coca Cola. 'Wij verwelkomen de concurrentie', zegt de woordvoerder van Coca-Cola in Turkije. 'De consument beslist.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden