Rauwe kunst in antieke ruimte

Het leek helemaal rond te zijn. De verhuizing van de Armando-collectie van Amersfoort naar Utrecht. Maar nu zijn er toch aarzelingen in de Utrechtse gemeenteraad.

In de Utrechtse gemeenteraad twijfelen ze of het wel een goed idee is: de komst van de Armando-collectie uit Amersfoort naar het landgoed Oud-Amelisweerd in Utrecht.


De combinatie van antiek Chinees behang en de moderne kunstwerken van Armando komt onlogisch over en de voorspelde bezoekersaantallen lijken aan de optimistische kant. De Utrechtse cultuurwethouder Frits Lintmeijer (GroenLinks) vindt het echter een kans voor de stad: een landhuis dat al twintig jaar leeg staat opknappen voor een 'spannend' museum met een sluitende exploitatie.


Amersfoort wilde geen geld steken in een nieuw Armando Museum, vanwege bezuinigingen op Amersfoortse musea. Het Armando Museum in de Elleboogkerk was in 2007 getroffen door een verwoestende brand, waarbij een deel van de collectie verloren is gegaan. De museumstichting 'Amersfoort in C' ging op zoek naar een nieuw onderkomen en kwam uit bij het landhuis in het Utrechtse bos Amelisweerd, met 18de eeuws Chinees behang op de muren.


Een Amersfoortse wethouder legde het idee voor aan haar Utrechtse collega en in december was de deal rond: het Utrechtse stadsbestuur besloot dat het landhuis een museum wordt dat eind 2013 open moet gaan, met als trekkers het Chinese behang én de kunstwerken van Armando. De gemeente Amersfoort geeft Utrecht hiervoor


1 miljoen euro voor de exploitatie. Utrecht betaalt 1,6 miljoen euro voor de opknapbeurt. De rest van de benodigde 4 miljoen euro komt uit fondsen.


Utrecht heeft grote culturele ambities met de viering van de Vrede van Utrecht in 2013 en de wens om in 2018 Culturele Hoofdstad van Europa te worden. Het nieuwe museum sluit aan bij dat streven. Ook hoopt Utrecht meer Chinese bezoekers te trekken met het behang, gemaakt in Kanton tussen 1750 en 1770. Er staan gedetailleerde voorstellingen op van jachtscènes, drakenbootraces, vogels en bloesemtakken, die, volgens de gemeente, 'uniek zijn in Europa'.


Maar is de combinatie van lieflijk oud Chinees behang met de rauwe kunstwerken van Armando wel logisch, vraagt onder anderen VVD-raadslid Jesper Rijpma zich af. En hoe is berekend dat dit museum jaarlijks dertig- tot zelfs veertigduizend bezoekers gaat trekken per jaar, terwijl het Armando Museum in Amersfoort nog niet aan de helft van dat aantal kwam? Zeker als bekend is dat het kwetsbare Chinese behang geen drommen mensen verdraagt.


Er klinkt bovendien in Utrecht de hardnekkige roddel, dat een liefdesrelatie ten grondslag ligt aan dit museumplan. Namelijk die van directeur Edwin Jacobs van het Utrechtse Centraal Museum en directeur Yvonne Ploum van het Armando Museum.


Ploum vindt het 'jammer' dat persoonlijke omstandigheden tegen het plan worden gebruikt. Zij zegt: 'In Amersfoort werden we eruit gebonjourd, en van landhuis Amelisweerd was bekend dat er een bestemming voor werd gezocht. Voor die optelsom was Edwin niet nodig.'


'De liefdesrelatie staat volledig los van dit plan', benadrukt wethouder Lintmeijer. 'We hebben het idee puur zakelijk beoordeeld.' Centraal Museumdirecteur Jacobs had de relatie meteen gemeld aan de wethouder, waarna besloten werd dat hij buiten alle werkgroepen zou blijven. Het Chinese behang en de werken van Armando staan op verschillende etages, en zijn dus ook los van elkaar te bezoeken, betoogt de wethouder, 'mocht het Chinese behang geen vijftig bezoekers met klamme regenjassen verdragen.'


Het Utrechtse gemeentebestuur beschouwt het museum als een gegeven paard, vanwege 'de enorme zak geld die is meegegeven voor de exploitatie'. Lintmeijer: 'Het wordt hartstikke mooi en wij lopen geen financieel risico.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden