NieuwsRampbrug Genua

Rapport: Ingestorte brug Genua werd nauwelijks gecontroleerd en onderhouden

Het instorten van de Ponte Morandi, een bekende verkeersbrug bij Genua, waarbij ruim twee jaar geleden 43 personen om het leven kwamen, is het gevolg geweest van onder meer ontwerpfouten, uitvoeringsfouten, en te weinig controles en onderhoud. Dat hebben technische adviseurs maandag gesteld in een rapport.

De ingestorte brug in Genua. Beeld REUTERS
De ingestorte brug in Genua.Beeld REUTERS

Op 14 augustus 2018 stortte het middenstuk van de brug tijdens een zware regenbui tachtig meter de diepte in. Bij dat ongeluk stierven 43 mensen en moesten bijna 600 mensen die onder het viaduct woonden noodgedwongen verhuizen.

Volgens het meer dan 400 pagina’s tellende rapport waren de fouten in het ontwerp en de uitvoering ervan de hoofdoorzaak van het instorten van een deel van de tuibrug, waar de autosnelweg overheen liep. De adviseurs die het rapport opstelden, noemen het ‘verrassend’ hoe weinig de twee brugpilaren sinds 1993 zijn geïnspecteerd.

De verantwoordelijke partij daarvoor was Autostrade per l’Italia, de tolwegendivisie van infrastructuurconcern Atlantia. De beheerder van de rampbrug weigerde echter in te gaan op de bevindingen van de technische adviseurs. Volgens hen heeft Autostrade per l’Italia sinds de bouw van de brug niets gedaan om verslechtering van de brug als gevolg van de ontwerpfouten tegen te gaan of de ontwerpfouten te corrigeren.

De brugramp in Genua leidde tot bakken kritiek op Autostrade per l’ltalia en Atlantia, onderdeel van het zakenimperium van de Benetton-familie. Daarbij ging het met name over de gebrekkige staat waarin het wegennet verkeert. Atlantia is momenteel in gesprek over de verkoop van 88 procent van zijn aandelen in Autostrade per l’Italia met een consortium onder leiding van een door de staat gesteunde investeerder.

De brug in Genua is weer open, maar de juridische afrekening moet nog volgen

Bijna twee jaar na het dodelijke ongeluk is er een spiksplinternieuwe snelwegbrug die de havenstad Genua weer moet verbinden met de rest van de wereld. Maar voor de nabestaanden moet de juridische afrekening nog volgen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden