Randstad zet punt achter online-bureau

Uitzendorganisatie Randstad zet in Nederland een punt achter haar virtuele uitzendbureau Hedson. Voor de ontwikkeling ervan werd in maart vorig jaar 35 miljoen gulden uitgetrokken....

Van onze verslaggever Bart Dirks

Maar Hedson trok amper opdrachtgevers en te weinig uitzendkrachten. Op korte termijn leed het virtuele uitzendbureau daarom te veel verlies, terwijl Randstad na de winstwaarschuwing van afgelopen najaar op de kleintjes moet letten. 'Op zich geloven we in het concept', aldus woordvoerder M. den Ottolander. 'Maar de kassa's moeten nu gewoon rinkelen.'

Hedson, een jaar geleden begonnen, moest bedrijven razendsnel aan administratief of productie-personeel helpen. Een werkgever die online uitzendkrachten uit het aanbod selecteerde, kreeg binnen vier uur te horen of de flexkrachten ook daadwerkelijk konden worden geleverd. Wie zich op internet als uitzendkracht inschreef, moest een aantal gegevens invullen en werd vervolgens binnen een half uur gebeld voor een telefonisch sollicitatiegesprek. Dat was het enige 'menselijke' contact tussen Hedson en een uitzendkracht voordat deze naar een opdrachtgever werd gestuurd.

Randstad sluit een herkansing voor Hedson in Nederland niet uit. Het proefproject van Hedson in het Britse Birmingham blijft vooralsnog wel bestaan. 'Er zijn aanwijzigingen dat die markt het sneller oppakt', aldus de zegsman. De technische snufjes van Hedson worden nu door de Randstad-uitzendbureaus zelf gebruikt.

Randstad-oprichter en commissaris F. Goldschmeding uitte al eerder zijn twijfels over het volautomatische uitzendbureau. 'Als Hedson flopt, prima, dan is alles dus mensenwerk. Zo niet, dan is het een mooie toevoeging.'

Analisten vinden het einde van Hedson 'een slecht signaal'. 'Randstad kan er luchtig over doen, maar ze hebben het destijds met veel fanfare in de markt gezet', aldus analist A. Munnik van Bank Insinger de Beaufort. 'Het is toch een foute inschatting van de markt geweest. '

Behalve Hedson introduceerde Randstad in mei vorig jaar samen met uitgever VNU ook Newmonday.com. Randstad kocht zich in voor 150 miljoen gulden, terwijl VNU zijn banensites Jobworld in Europa en Intermediar.nl in Nederland inbracht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden