NieuwsEuropese Luchtvaartinspectie

Ramptoestel 737 Max mag weer vliegen van Europese luchtvaartinspectie – ondanks ontbrekende upgrade

Op basis van een aantal doorgevoerde veranderingen mag de Boeing 737 Max binnenkort weer de lucht in van de Europese luchtvaartinspectie. De upgrade waarom de toezichthouder had gevraagd, laat echter nog twee jaar op zich wachten. 

De Boeing 737 MAX-toestellen werden aan de grond gehouden nadat eind 2018 en begin 2019 twee toestellen waren neergestort. Beeld Reuters

De veranderingen die Boeing heeft doorgevoerd hebben het vliegtuig veilig genoeg gemaakt voor een terugkeer in het Europese luchtruim, aldus directeur Patrick Ky van de European Union Aviation Safety Agency (EASA) in een interview met persbureau Bloomberg. De Europese toezichthouder voerde in september testvluchten uit met de 737 Max. Die leggen de basis voor het bewijs van luchtwaardigheid die de inspectie komende maand wil publiceren, waarna vier weken volgen van publieke consultatie.

Een mankement aan de apparatuur die meet onder welke hoek een toestel vliegt, leidde tot twee ongelukken, eind 2018 in Indonesië en in maart 2019 in Ethiopië, waarbij 346 inzittenden omkwamen. Na het tweede ongeluk kreeg de 737 Max in de hele wereld een vliegverbod opgelegd. Een sensor die piloten moet gaan helpen het toestel onder controle te houden als een of beide angle-of-attack-sensoren uitvallen, moet nog worden toegevoegd. Die verbetering is pas over 20 tot 24 maanden beschikbaar. 

Dat de upgrade van de sensor nog niet is uitgevoerd als de 737 Max straks weer gaat vliegen, is volgens de EASA-directeur geen bezwaar. ‘Onze analyse is dat dit veilig is en dat het bereikte niveau van veiligheid afdoende is voor ons’, stelt Ky. ‘Wat we hebben besproken met Boeing is het feit dat we met de derde sensor nog hogere niveaus van veiligheid zouden bereiken.’

Kritiek

De derde sensor wordt wel verplicht voor de 737 Max 10, een nieuwe uitvoering van het toestel dat pas in 2022 op de markt verschijnt en ook pas dan een bewijs van luchtwaardigheid hoeft te hebben. Het meetinstrument zal daarna ook worden geïnstalleerd op andere typen toestellen, de Max 7, 8, 9 en 200, waarvan er sinds 2016 al 387 rondvliegen.

Ook de Amerikaanse tegenhanger van de EASA, de Federal Aviation Administration (FAA), heeft laten weten dat de 737 Max vermoedelijk voor het einde van het jaar weer de lucht in mag. Niet iedereen is daarvan overtuigd. In een interview zei de Amerikaanse piloot Chesley ‘Sully’ Sullenberger vorige week dat ‘de verbeterde Max vermoedelijk net zo veilig is als de 737 NG (het model dat de Max verving, red.) als ze eenmaal klaar zijn. Maar het is niet zo goed als het zou kunnen zijn.’

Sullenberger is voor velen niet zomaar een piloot. De Amerikaan maakte in 2009 een miraculeuze landing op de rivier de Hudson in New York, nadat beide motoren van zijn Airbus A320 waren uitgevallen toen het toestel door een zwerm ganzen vloog. 

Tijdens een hoorzitting in juni 2019 nam Sullenberg fabrikant Boeing onder vuur vanwege tekortkomingen in het ontwerp van de 737 Max. Ook de FAA, die zijn toezichthoudende rol zou hebben verkwanseld, kreeg toen een veeg uit de pan.

MEER WETEN?

De Boeing 737 Max maakt testvluchten als opstapje voor een terugkeer in het luchtruim. Maar wie beslist daarover? Hoe veilig is het toestel? En wie zit er nog op de Max te wachten na de slag die het corona-virus aan de mondiale luchtvaart heeft toegebracht? De Boeing 737 Max is een twijfelgeval met straalaandrijving.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden