Ramen lijsten Brabants landschap in

Kom niet aan de Bosscher Broek, het weidse land dat direct aan de Middeleeuwse stadswal van 's Hertogenbosch grenst. Zelfs de rand ervan wordt scherp bewaakt....

De eigenaars van galerie Van Hoof hebben dat geweten. Hun galerie is gevestigd aan de Vughterweg die als smal lint tussen twee natuurgebieden 's Hertogenbosch met Vught verbindt. De achterkant grenst direct aan de Bosscher Broek, daarvan slechts gescheiden door de rivier De Dommel.

De galerie bestaat sinds 1992, een oude droom van kunstverzamelaars Will en Jan Van Hoof die al in 1980 met dit doel hun statige woonhuis, gebouwd in 1919, kochten. Het werd al vlug een instituut met nationale bekendheid waar ruim dertig kunstenaars bijna jaarlijks exposeren. In 1996 ontstond de wens om uit te breiden. Architect Thomas Kemme maakte een ambitieus plan waarbij ook een veldje aan de zijkant van het huis - waarop slechts een manshoog kruisbeeld staat - werd bebouwd. De gemeente keurde dit plan echter af: nieuwbouw moest in dit kwetsbare landschap strikt binnen de eigen kadastrale grenzen blijven.

Eind vorig jaar is toch een uitbreiding gerealiseerd. Deze bevindt zich vrijwel geheel tussen de villa en de Bosscher Broek al kraagt hij links een beetje uit boven het veldje van Onze Lieve Heer. En het opmerkelijke is dat Kemme erin is geslaagd het nadeel van deze nieuwe, kleine bouwlocatie in tal van voordelen om te zetten.

De nieuwe aanbouw laat zich het best omschrijven als een compacte doos, verdeeld over begane grond en kelder. Hiervoor werd een serre afgebroken die, met geheel gazen wanden, een panoramisch uitzicht bood. De nieuwe vleugel biedt vooral beslotenheid maar laat wel degelijk de omgeving zichtbaar. Ramen van verschillende grootte lichten er, zorgvuldig geplaatst, als het ware de mooiste stukken uit.

Een rechthoekig raam op ooghoogte laat, direct bij binnenkomst al, de weidsheid van het landschap zien. Een lang horizontaal raam, direct boven de vloer, toont een uitsnede van het water van de Dommel. Magistraal is vooral het raam dat het grootste deel van de zijwand op het noorden beslaat: dit biedt een verpletterende blik op de verre stad, met de toren van de kathedraal St. Jan als hoogtepunt.

Deze ramen, met hun verschillende lichtinval, hebben bovendien een prachtig ruimtelijk effect. Dat wordt nog versterkt doordat Kemme een constructieve muur als een losse schijf dwars in het blok heeft gezet. Vooral de begane grond werd zo een volwaardig museum in een notendop, waar ieder schilderij en elk object op een unieke plek kan schitteren.

Niet elk detail is even geslaagd. Zo maakt de kelder een wat benepen indruk. Dat doet weinig af de verdienste van de architect, die met zo bescheiden middelen deze galerie een totaal nieuw uitstraling wist te geven. Zelf letterlijk want de galerie is tegenwoordig vanaf de Stadswal in Den Bosch te zien. Het grote raam op het noorden licht 's avonds, dwars over het oude land, hel op.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden