Räikkönen rekent af met onheil

Uitgerekend op een van de meest lastige Formule 1-circuits, de Hungaroring, waar inhalen praktisch onmogelijk is en de hitte weer eens enorm was, heeft Kimi Räikkönen gisteren laten zien dat hij niet helemaal kansloos is voor de wereldtitel....

Ogenschijnlijk onaangedaan nam Räikkönen de gelukwensen in ontvangst. Een week na de GP van Duitsland, waarin hij voor de zoveelste keer dit seizoen de finish niet haalde omdat zijn auto het begaf, en enkele dagen nadat een kok van de ploeg in Boedapest om het leven kwam na een val uit een hotelraam, waren felicitaties niet besteed aan de Fin.

Donderdag had hij nog verklaard dat hij de titel vrijwel uit zijn hoofd had gezet. Zondag knipperde hij niet eens met zijn ogen toen hem gevraagd werd hoe hij zijn kansen zag. 'De auto heeft het geweldig gedaan en onze tactiek is de juiste gebleken', zei hij koel terwijl de zweetdruppels van zijn voorhoofd rolden.

En dat terwijl de echte hitte van de strijd aan hem voorbij was gegaan. De start van de wedstrijd was chaotisch. Vooral voor Christian Klein. De coureur maakte een zijwaartse salto van 360 graden toen hij bij het ingaan van de eerste bocht werd aangetikt door Villeneuve.

Enkele bochten later verspeelde Alonso de kans op een goede klassering. De leider in de WK-stand reed op de curbestones de voorvleugel van zijn Renault aan barrels. Hij haalde nog wel de pitsstraat, maar het bevestigen van een nieuwe vleugel gaf veel oponthoud.

De kop van het veld had geen last van de crashes, waarbij ook Ralf Schumacher en Rubens Barrichello een voorvleugel verspeelden. Michael Schumacher had zaterdag iedereen verrast door de snelste trainingstijd te rijden, zijn 64ste pole uit zijn loopbaan en zijn eerste sinds oktober vorig jaar. Met een voorsprong van maar liefst negentiende van een seconde kon het niet anders of de Duitser had besloten met zo weinig mogelijk benzine te rijden.

De meest pregnante vraag was dan ook wanneer Schumacher zijn eerste pitstop zou maken. Opmerkelijke genoeg was het niet de Duitser, maar Räikkönen die als eerste ging tanken. Die tactische aanval wist Schumacher nog af te slaan. Bij de tweede reeks brandstofstops sloeg Räikkönen toe.

Eenmaal voorbij de Duitser was de Fin oppermachtig. Binnen enkele ronden had hij een voorsprong van vijftien seconden en besloot Schumacher naar eigen zeggen zijn banden te sparen. Een juiste keuze, want het rubber van zijn Bridgestones verdween zo snel dat hij alles op alles moest zetten om zijn rap naderende broer Ralf Schumacher van zich af te houden.

Ver achter de strijd om de eerste plaatsen reden de Nederlanders Cristijan Albers en Robert Doornbos een ongelukkige race. Van de twee Minardi-coureurs had Doornbos de mazzel geen slachtoffer te worden van de vele touchés kort na de start, maar verder zat het hem niet mee. Hij viel in de 28ste ronde uit met hydraulische problemen.

Toch was Doornbos, die pas zijn tweede Grand Prix reed, tevreden. 'Mijn snelheid was goed. Met de strategie en de bandenkeuze zat het dus wel goed.'

Zijn teamgenoot haalde de finish wel, maar stond twee keer langdurig in de box, waar zijn technici er alles aan deden de auto weer aan de praat te krijgen. Volgens Albers was dat een direct gevolg van de ellende onmiddellijk na de start. Hij werd geraakt door Webber en zijn auto maakte een lelijke sprong.

Nadien was de weglegging niet meer optimaal. Later liet de hydraulica hem in de steek en gaf ook zijn antislipsysteem de geest.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden