Rai Vereniging: Nederland 'vergroent' minder snel door import buitenlandse auto's

De Rai Vereniging pleit voor een afschaffing van de hoge aanschafbelasting op nieuwe auto's in Nederland

Een tweedehands autohandel in Alkmaar Foto Marcel Molle

Het afgelopen jaar importeerden Nederlanders – zowel professionele dealers als particulieren – zo’n 210 duizend gebruikte personenauto’s uit het buitenland. Het gros van die auto’s komt uit Duitsland. In 2013 werden nog amper 100 duizend gebruikte auto’s ingevoerd vanuit het buitenland. Dat die stijging niet slechts te danken is aan de aantrekkende economie, blijkt wel uit de verkoopcijfers van nieuwe auto’s in Nederland. Die stegen niet mee met de invoer van auto’s, maar daalden zelfs lichtelijk.

De oorzaak, zo stelt de Rai Vereniging, is de hoge aanschafbelasting op nieuwe auto’s in Nederland. Deze belasting, de bpm, steeg de afgelopen jaren en bedroeg volgens Rai in 2017 gemiddeld 4.600 euro per auto. Bij het importeren van een auto betaalt de koper echter een stuk minder bpm. Wie een auto van een jaar oud invoert, mag al eenderde van de bpm afschrijven. Daardoor loont het volgens Rai om over de grens te kijken en een jonge gebruikte auto (tot twee jaar) uit het buitenland te importeren.

Open achterdeur

De branchevereniging vergeleek de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw verkochte auto’s in 2017 met de gemiddelde CO2-uitstoot van alle geïmporteerde auto’s tot twee jaar en kwam tot de conclusie dat de laatste categorie 12 procent vervuilender is. ‘Door de import vergroent Nederland minder snel’, zegt Rai-voorzitter Steven van Eijck. ‘Het huidige kabinet wil dat in 2030 nog slechts emissieloze auto’s in de showroom staan, maar dat heeft geen zin als je de achterdeur openlaat voor auto’s uit het buitenland.’

Autobrancheorganisatie Bovag ziet de bpm eveneens ‘het liefst zo snel mogelijk verdwijnen’, zegt woordvoerder Tom Huyskens. Toch gelooft Bovag niet dat alle consumenten die nu een goedkopere auto uit het buitenland ophalen, bij een verlaging van de belasting kiezen voor een gloednieuwe auto uit Nederland. ‘Een deel van deze groep zal ook dan een tweedehandsauto kopen.’ De economische crisis heeft de consument de ogen geopend, zegt Huyskens. ‘Nieuwe auto’s zijn minder in trek.’

Het ministerie van Financiën gaat nog in gesprek met de autosector over de invulling van de afspraken uit het klimaatakkoord, zegt een woordvoerder in een reactie. ‘Daar willen we nu niet op vooruitlopen.’