Radio als lustobject
'Het lastige van radio is dat je er naar luistert en niet naar kijkt', zegt Gerjan de Waard in een bespiegeling over Goed afgestemd - Honderd jaar radio. De Waards uitgeverij, Scriptum, maakte naam met fraaie nostalgieboekjes met materiaal uit het Spaarnestad-archief. Thema's: bruiloften, verenigingen en beroepen uit de 'goeie ouwe tijd'. Het onderwerp radio paste prima in de reeks. Echter: geen van de ouderwetse presentoren en luisteraars met hoornen brillen op de foto's binnenin werden wervend genoeg geacht als omslag.
Samen met grafisch vormgever Jan Johan ter Poorte bedacht De Waard. dat een close-up van fysiek aantrekkelijk radiotoestel uitkomst zou kunnen bieden. Ter Poorte stuitte in een beeldbank op een prachtig mahoniehouten exemplaar uit de jaren dertig. Het merk ( Philips, Telefunken?) is, vermoedt de vormgever, weg geretoucheerd. Het voordeel daarvan was extra ruimte voor de titel. Voor de woorden Goed afgestemd koos Ter Poorte de fijne 'retroletter' Domen. De vorm van het boek, 16 meter hoog, 24 breed, voegde zich naar het radiotoestel. En net als de radio heeft het boek rechts ronde hoeken.