Radio 4 krijgt gezicht op leuke muziekdag in Vredenburg

Al vroeg in de middag, als het Radio Symfonie Orkest en violist Valentin Zhuk onder leiding van Kees Bakels een voorproefje geven van hun samenwerking in de serie KRO Bijzondere Concerten (21 januari, met werk van de Italiaan Alfred Casella), zijn alle vakken van de grote zaal van Vredenburg vol....

Van onze medewerkster

Pay-Uun Hiu

UTRECHT

Terwijl de ouverture van Der fliegende Holländer bij Bakels live de lucht in gaat, staan programmamakers van de Tros en KRO eendrachtig bij de deur van een eveneens goed gevulde kleine zaal waar Salomon Klezmorim (serie Jiddische Muziek) 'Jiddische muziek vol vreugde en melancholie' laat horen.

Het concert wordt even ingeblikt en een half uurtje later uitgezonden; tussen live-uitzendingen van het Willem Breuker Collectief en het barok-ensemble Musica ad Rhenum.

Zo'n twaalfduizend, schat Vredenburg-directeur Peter Smids het aantal bezoekers op basis van de reserveringen voor de hele dag, die zeker nog tot middernacht duurt.

Eind 1993 ontstonden, in samenwerking met de omroeporkesten en alle zendgemachtigden van Radio 4, de plannen voor Startschot. Zeker niet met de ambitie, zegt Smids vrolijk, een Utrechtse variant van de Amsterdamse Uitmarkt in het leven te roepen.

Goed, er staan op het plein voor het muziekcentrum kraampjes van de andere Utrechtse culturele instellingen en is er een groot podium met schikbarend grote boxen voor culturele uitingen van iets andere aard dan in de concertzalen, maar die zijn er later bij gekomen.

De kern van het evenement speelt zich binnen de muren van Vredenburg af en daar draait het alleen om muziek - zij het uit alle genres en stijlen - en niet om andere podiumkunsten zoals bij de Uitmarkt.

Daarbij is Startschot ook duidelijk een profilatie van Radio 4 en de omroeporkesten zoals het Radio Philharmonisch, het Radio Kamer en het Metropole Orkest.

Al het radiowerk, dat zich doorgaans onzichtbaar in studio's achter microfoons afspeelt, is nu in volle glorie uitgestald: de presentatietafel, de computers van het kijk- en luisteronderzoek, en radio-apparatuur uit het omroepmuseum.

De bekende radiostemmen krijgen gezichten, niet alleen door de foto's aan de wand, maar ook doordat de presentatoren lijfelijk aanwezig zijn en zich continue heen weer bewegen van de grote naar de kleine zaal en omgekeerd. En ondertussen is alles op radio te horen.

'We slaan zo drie vliegen in één klap', constateert Smids. 'De radio heeft een prachtige live-uitzending, de orkesten, die dit seizoen vijftig jaar bestaan, kunnen zich presenteren en Vredenburg en het publiek hebben een leuke dag.'

Zangeres Roberta Alexander en pianiste Tan Crone laten er geen twijfel over bestaan. Amper zijn de deuren van de kleine zaal gesloten of het gedruis van de cultuurkermis op het plein is mijlenver weg als Alexander virtuoos demonstreert hoe ontroering en humor samengaan.

Het Salonorkest Capriccio komt, het Radio Kamerorkest gaat, het Groot Omroepkoor en het Radio Symfonie Orkest brengen met solisten een hommage aan Gré Brouwenstijn, wederom onder leiding van Kees Bakels die nog als vaste gastdirigent bij het orkest zal blijven, maar zijn contract als chefdirigent niet heeft verlengd.

Het Rosenberg Trio swingt in de kleine zaal, de Koninklijke Harmonie Thorn vertrekt en een orkestbode wijst de piepjonge dirigent Lawrence Renes de weg naar het podium.

Sinds zijn spectaculaire doorbraak vorig seizoen als invaller bij het Concertgebouworkest, toen Riccardo Chailly door ziekte was geveld, geldt hij als een grote belofte voor het Nederlandse muziekleven. Manmoedig slaat hij het Groot Omroepkoor, het Radio Filharmonisch Orkest en zichzelf door Stravinsky's Psalmensymfonie heen.

Zittend op de trap zingt een gepensioneerd koorlid geluidloos de tekst mee. Alleluia. Laudate. Alleluia. 'Mooi hè', zegt hij als het applaus klinkt, 'wat machtig mooi toch, die muziek.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden