Radboud Universiteit eist recht te publiceren over hacken luxeauto's

De Radboud Universiteit in Nijmegen vecht het publicatieverbod aan dat drie onderzoekers is opgelegd over het kraken van geheime codes van luxewagens. Een Britse rechter oordeelde onlangs dat het wetenschappelijke stuk het stelen van miljoenen auto's van onder meer Porsche, Audi en Lamborghini tot gevolg kan hebben.

Een Bugatti. Beeld afp

In het dus nog niet gepubliceerde artikel Dismantling Megamos Crypto doen informatici Roel Verdult en Baris Ege van de Nijmeegse Radboud Universiteit samen met een collega uit Birmingham uit de doeken hoe de code van startonderbrekers in auto's kan worden gekraakt. De beveiligingsmethode Megamos Crypto wordt toegepast in vele auto's van luxemerken van de Volkswagen Groep, van Bugatti's tot Bentley's.

Volkswagen Groep
Het onderzoek zou eigenlijk half augustus gepresenteerd worden op een symposium in Washington, maar de Volkswagen Groep stak daar een stokje voor. Aanvankelijk vroeg de Duitse autoproducent de onderzoekers hun artikel te publiceren zonder de exacte code te beschrijven. De wetenschappers weigerden dit om principiële redenen. Zij menen dat het grote publiek recht heeft op informatie over de gaten in beveiligingssystemen van auto's.

Daarop spande Volkswagen in Engeland een kort geding aan. Het bedrijf stelde dat publicatie in het bijzonder gespecialiseerde criminele bendes in staat zou stellen de beveiliging te kraken en auto's te stelen. De wetenschappers zouden 'diefstal faciliteren'. Blijkbaar was de rechtbank gevoelig voor dit argument, want de drie onderzoekers kregen onlangs een publicatieverbod opgelegd.

De Radboud Universiteit in Nijmegen laat in een reactie weten teleurgesteld te zijn over het oordeel van de rechter. 'Dit past niet bij de academische vrijheid van publiceren.' Samen met de University of Birmingham wordt daarom een bodemprocedure aangespannen om het onderzoek alsnog gepubliceerd te krijgen.

Alarm uitschakelen
Overigens is het kraken van de code alleen nog niet voldoende om een auto te stelen, zegt een woordvoerster. 'Onze onderzoekers hebben ontdekt hoe de startonderbreking kan worden opgeheven. Maar daarnaast zal de dief nog eerst in de auto moeten komen en een eventueel alarm moeten uitschakelen.'

De drie wetenschappers zijn gespecialiseerd in het blootleggen van lekken in beveiligingssystemen. Roel Verdult was een van de hackers die in 2008 aantoonden dat het kraken van de ov-chipkaart een fluitje van een cent is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.