Rad van Fortuin nog altijd populairste tv-spelletje

'Jaaaa, daar gaat 'ie weer.' Het Rad Van Fortuin, 1307 afleveringen en drie assistentes verder, is nog altijd het populairste spelletje op televisie....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

De Nederlandse versie van de 'Wheel of Fortune' wordt al zes jaar door RTL 4 uitgezonden en is vooral populair onder vrouwen (tweederde van de kijkers). Begin dit jaar paste RTL 4 de formule voor het eerst aan, met als belangrijkste verandering dat assistente Cindy ook iets mocht zeggen. Maar haar welkomstwoord aan het begin van de show heeft de kijkcijfers niet merkbaar beïnvloed.

Kan de speler bij Het Rad van Fortuin een auto of een complete keuken winnen, bij de dierenquiz Waku-Waku van de KRO gaat de deelnemer hooguit met een pluche beer naar huis. Toch vragen elke maandag ruim 1,2 miljoen kijkers zich af - samen met een panel bekende Nederlanders - hoe de dichtgeknepen neusgaten van een nijlpaard eruit zien. Volgens de omroep heeft de populariteit van het programma zeker te maken met de bestemming van de tweeduizend gulden prijzengeld. Dat gaat naar een goed doel.

Een ander wekelijks spelletje dat meer dan een miljoen kijkers trekt, is het RTL 4-programma Vijf tegen vijf. Het spel waarin twee teams elkaar bestrijden door antwoord te geven op vragen als 'wat draag je in bed?', trekt volgens de dienst Kijk- en Luisteronderzoek (KLO) van de NOS vooral kijkers uit de laagste sociale klassen.

De hoogst opgeleiden vermaken zich zes maal per week met het spelletje Lingo op Nederland 3. Een voor de televisie bedacht letterspel uit de VS en na zeven jaar nog altijd goed voor 940 duizend kijkers. Producent Harry de Winter kreeg ooit de videoband in handen gedrukt van een onbekende man aan de rand van een zwembad in Los Angeles en groeide dank zij het spelletje uit tot de tweede tv-producent van Nederland. Het programma Boggle, eveneens een letterspel, is ook van ID-TV en leidt vooral onder 50 plussers tot opwinding. Zes maal per week kijken daar ruim driehonderdduizend gevorderde puzzelaars naar.

Jongeren kijken liever naar de RTL 5 quiz Denktank. Niet dat de vragen nauw aansluiten op de belevingswereld van een tiener, maar de presentator, oud Radio 3 discjockey Kas van Iersel, maakt veel goed. Het relatief nieuwe programma is met 630 duizend kijkers net iets populairder dan het oeroude Wie van de Drie. Nog altijd door de AVRO eenmaal per week uitgezonden en interessant voor adverteerders vanwege het hoge aandeel welgestelde kijkers. De EO brengt tegen al dit geweld voor achten het spelprogramma Ik Weet Het Beter in stelling. Tweemaal per week luisteren 420 duizend mensen, onder wie veel kinderen, naar vragen die worden gesteld zonder stemverheffing.

Deze week profiteerde Nederland 2 vooral van de voetbalwedstrijd Ajax-Zaragoza, waar 2,9 miljoen Nederlanders naar keken. Het Nationaal Songfestival, dat zich op dezelfde zender vijf dagen lang voortsleepte, trok de eerste avond anderhalf miljoen kijkers en daarna een half miljoen per avond. Het Klokhuis was afgelopen week met een 7,9 het best gewaardeerde programma.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden