Race aangepast wegens piraterij

Het is een unicum in de historie van de Volvo Ocean Race. De zeilboten leggen een deel van de route af in een zwaar beveiligd vrachtschip, uit angst voor piraten.

AMSTERDAM - De organisatie van de Volvo Ocean Race neemt geen halve maatregelen om zeilers te beschermen tegen piraten voor de kust van Oost-Afrika. Halverwege de tweede etappe tussen Kaapstad en Abu Dhabi, die zondag van start gaat, worden de zes deelnemende boten aan een van de grootste zeilraces ter wereld op een geheime locatie in een zwaar beveiligd vrachtschip geladen en naar veiliger haven gebracht.


Het is een unicum in de historie van het prestigieuze evenement. De operatie gaat meer dan 1,1 miljoen euro kosten. Dat is een flink bedrag, maar de boten zijn dan ook bijzonder veel geld waard: ruim 2,5 miljoen euro per stuk.


Zo'n 225 kilometer voor de finish worden de zeilschepen weer uitgeladen en kunnen de zeilers zich opmaken voor een sprintrace naar Abu Dhabi.


De derde etappe, van Abu Dhabi naar het Chinese Sanya, kent een vergelijkbare constructie. Na een sprintrace gaan de zes zeilboten een vrachtschip in. Pas na het verlaten van de gevarenzone mogen ze de race op eigen kracht vervolgen.


De locaties op de Indische Oceaan waar de boten worden in- en uitgeladen blijven geheim. Zodra de deelnemers daar in de buurt komen, kan het publiek ze niet langer via internet volgen. De 66 bemanningsleden, die niet met het vrachtschip mee zullen varen, zijn al geïnformeerd over deze locaties. Ze hebben van de organisatie te horen gekregen dat ze de veiligheid van alle betrokkenen in gevaar brengen als ze de geheimhoudingsplicht doorbreken.


Wedstrijdleider Knut Frostad zegt dat alles is gedaan om de veiligheid van de teams te garanderen. 'Piraterij is een bedreiging voor de race. Daarom hebben we maatregelen genomen om de zeilers, de mensen aan de wal en de boten zo goed mogelijk te beschermen. Tegelijkertijd willen we wel het competitieve karakter behouden.'


Big Brother

Om dat mogelijk te maken is een aangepast puntentelling bedacht. Het stuk van Kaapstad naar de eerste 'veilige haven' is goed voor 80 procent van de scores die waren gereserveerd voor de tweede etappe. De zeilers kunnen in de daaropvolgende sprintrace de resterende 20 procent verdienen. Voor etappe drie is het omgekeerd: eerst de sprintwedstrijd, dan de tocht naar China voor 80 procent van de punten.


'Het is jammer dat we deze maatregelen moeten nemen', zegt racedirecteur Jack Lloyd. 'We hebben geluisterd naar professionele adviezen. De teams begrijpen de situatie en geven ons hun volledige steun. De Volvo Ocean Race blijft een zeilwedstrijd rond de wereld en we geloven dat we een eerlijk puntensysteem hebben gevonden. De sprint naar Abu Dhabi is een spannend slot.'


Spanning is verzekerd, weet ook topzeiler Roy Heiner. Twee keer deed hij mee aan de race, met wisselend succes. De grootste charme is volgens hem de voortdurende strijd die je op het water voert tegen factoren die je niet kunt beïnvloeden.


'Denk aan het gevecht tegen de golven, de stormen. Piraten passen eigenlijk ook wel in dat rijtje. De hele wereld ziet de zeilers knokken tegen de elementen. Het is Big Brother op zee. Maar er is een grens.'


De extreme maatregelen tegen piraterij zijn volgens hem realistisch. 'Het past niet echt bij de sport. Maar veiligheid staat voorop.'


Heiner was zondag graag begonnen aan de hachelijke tocht naar Abu Dhabi. 'We konden geen sponsoren vinden. Om mee te kunnen doen voor een podiumplek heb je ongeveer 15 miljoen euro nodig in drie jaar tijd. Het was me al vrij snel duidelijk dat Nederlandse bedrijven dit niet willen investeren in deze tijden van crisis. Dat is erg jammer.'


Volgens hem is het een gemiste kans voor ondernemers. 'De teamspirit op zo'n boot, het samenwerken en van elkaar afhankelijk zijn tijdens een storm. Dat kan allemaal als metafoor dienen voor een bedrijf dat zich door de crisis wil slaan.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden