Rabbit Hole, Coming to America, Süt

Iedere dag zet de Volkskrant de beste filmtips voor u op een rij.

Nicole Kidman en Aaron Eckhart in Rabbit Hole Beeld filmstill

Rabbit Hole (John Cameron Mitchell, 2010)

BBC 1, 00.35-02.00 uur

De kinderkamer oogt zonnig en opgeruimd. Aan de koelkast hangen vrolijke tekeningen en in de auto ligt nog steeds een kinderzitje. Je zou denken dat het zoontje van de Corbetts nog leeft, terwijl het aan het begin van Rabbit Hole al acht maanden geleden is dat Danny vlak voor hun huis verongelukte - 4 jaar oud. Een zeer recent verlies dus, waarmee Becca (Nicole Kidman) en Howie (Aaron Eckhart) nog volop worstelen.

Terwijl Howie regelmatig op zijn smartphone een filmpje terugkijkt dat hij van Danny heeft gemaakt, zou Becca het liefst alle sporen uitwissen: ze wil niet meer elke dag tegen die tekeningen in de keuken aanlopen of Danny's vingerafdrukken op de deuren zien glimmen. Met al die kleine en grote dingen staan regisseur John Cameron Mitchell (Hedwig and the Angry Inch, Shortbus) en schrijver-scenarist David Lindsay-Abaire voornamelijk stil bij het effect dat Danny's dood op het huwelijk van de Corbetts heeft. Van hun ooit gelukkige relatie staan wat wankele fundamenten overeind; ze ontzien elkaar eerder dan dat ze de situatie samen het hoofd bieden.

Als toeschouwer schaar je je daarbij beurtelings aan de zijde van de een en de ander. Het knappe van het soms onverwacht grappige en warme Rabbit Hole is dat je dan nog steeds voelt dat Becca en Howie veel van elkaar houden, ook al begrijpen ze door het verdriet nauwelijks nog hoe ze die liefde moeten tonen. De transparante regie, die nergens dwangmatig verhult dat Rabbit Hole oorspronkelijk een (met de Pulitzer Prize bekroond) toneelstuk is, zet het spel van Kidman en Eckhart terecht op de voorgrond. De acteurs profiteren daar optimaal van, vooral in de scènes waarin ze zonder stemverheffingen en tranen om elkaar heen cirkelen of die waarin ze tegenover andere personages wel de juiste woorden weten te vinden.

Coming to America / Trading Places (John Landis, 1988 / 1983)

RTL5, 20.30-22.45 uur / 22.45-01.05 uur

Twee films met Eddie Murphy op RTL 5, maar dat betekent niet dat je hem in maar twee rollen te zien krijgt. In Coming to America zoekt Murphy als Afrikaanse kroonprins in Queens naar een geschikte partner. De Oscar-winnende make-up transformeert hem en Arsenio Hall tot nog een handvol andere personages, onder wie de zeer overtuigende, dik besnorde Joodse senior Saul. In de scènes waar Murphy eerder op Groucho Marx lijkt dan op zichzelf en oubollige Joodse moppen tapt, is hij écht leuk. Later op de avond het amusante Trading Places, waarin rijkaard Dan Aykroyd en zwerver Murphy bij wijze van weddenschap van rol wisselen.

Süt (Semih Kaplanoglu, 2008)

Arte, 23.20-01.00 uur

De Turkse regisseur en scenarioschrijver Kaplanoglu maakte met Yumurta (Ei, 2007), Süt (Melk, 2008) en Bal (Honing, 2010) een prachtige trilogie, die in omgekeerde chronologische volgorde het leven van één hoofdpersonage lijkt te portretteren. In Süt is deze Yusuf ongeveer 18 jaar oud en een onzekere student die nog bij zijn moeder woont. Yusufs omgang met meisjes is moeizaam. Wanneer hij wordt afgekeurd voor militaire dienst, geeft dat hem het gevoel geen echte man te zijn. Kaplanoglu kauwt evenwel niets voor. 'Spiritueel realisme' noemt de regisseur zijn stijl: steeds is hij op zoek naar de samensmelting van droom en werkelijkheid, van de details van alledag met het begrip van een hogere macht, en van poëzie met film.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden