Raad van State: met 130 km per uur ’s nachts langs Maarssen is geen probleem voor milieu en omwonenden

Gemeenten Ronde Venen en Stichtse Vecht vangen definitief bot bij de hoogste bestuursrechter.

A2 tussen Breukelen en Maarssen. Beeld Raymond Rutting

Op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam mag de maximumsnelheid ’s avonds en ’s nachts 130 kilometer per uur blijven. De hoogste bestuursrechter, de Raad van State, verwierp woensdag het bezwaar hiertegen van de gemeente Ronde Venen. Eerder had de Raad van State al de bezwaren verworpen van de gemeente Stichtse Vecht. Dat betekent dat automobilisten tussen Maarssen en Holendrecht van 19 uur ’s avonds tot 6 uur ’s ochtends in beide richtingen 130 kilometer per uur mogen blijven rijden, in plaats van 100 kilometer per uur.

Eind 2012 besloot de toenmalige minister Melanie Schultz de snelheid op de snelweg tussen Utrecht en Amsterdam te verhogen in de avond en nacht. Een aantal gemeenten op dit traject was hier niet blij mee, vanwege de toegenomen geluidsoverlast en de extra vervuiling. Inwoners in de buurt van de snelweg, onder meer uit Maarssen, stapten met de gemeenten Ronde Venen en Stichtse Vecht naar de bestuursrechter.

Zij vinden dat de minister meer milieuonderzoek had moeten doen voordat zij tot de verhoging van de maximumsnelheid besloot. En dat zij meer rekening had moeten houden met de effecten op de natuur, de gezondheid van omwonenden en de verkeersveiligheid. Maar de bestuursrechter verwierp hun bezwaren. Daarom gingen zij naar de Raad van State. Maar ook daar vingen zij bot.  De nadelige effecten van het verkeersbesluit op het woon- en leefklimaat blijven binnen de wettelijke normen en zijn niet zodanig dat de minister daaraan in redelijkheid doorslaggevende betekenis had moeten toekennen, aldus de hoogste algemene bestuursrechter.

De Ronde Venen betoogde dat bij de geluidsbelasting van de A2 ook de geluidsoverlast van Schiphol in de gemeente had moeten worden opgeteld. Maar de Raad van State verwierp dit argument. Uit het onderzoek dat het ministerie heeft verricht blijkt dat de maximale geluidsnormen niet worden overschreven door de snelheidsverhoging. Alleen als er een overschrijding is, hoeft er rekening gehouden te worden met een samenloop met andere geluidsbronnen, aldus de Raad van State.

Kiki Hagen, wethouder Milieu van de gemeente De Ronde Venen is ‘zwaar teleurgesteld’ over deze uitspraak. ‘Dit is niet wat ik wens voor onze inwoners. De snelheidsverhoging op de A2 betekent meer geluid. Het geluid van Schiphol plus dat van de A2 bij elkaar opgeteld is nu al fors.

Deze uitspraak zegt dat het Rijk geen rekening hoeft te houden met de groei van het geluid van Schiphol, zegt Hagen. ‘Bijzonder is dat de gemeente bij ontwikkelingen wettelijk wel verplicht is rekening te houden met het geluid van de weg én van Schiphol. Voor de gezondheid van onze inwoners is dit uiteraard ook van groot belang.’

De gemeente gaat nu kijken of er andere mogelijkheden zijn om onze inwoners te beschermen. ‘Wij vinden veiligheid, een schoner milieu en een gezond en langer leven belangrijker dan minimale tijdswinst voor de automobilist.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.